lekkage stuurhuis

Wielen, remmen en natuurlijk de hydrauliek.

lekkage stuurhuis

Berichtdoor Gert-Jan Brink » wo 17 okt, 2018 09:46

Probleem, mn Xantia lekt op het stuurhuis, om precieser te zijn daar waar de stuurstang met de kruiskoppeling op het stuurhuis zit.
Ik neemm aan dat na verwijderen van de stuurstang/kruiskoppeling er onder dat metalen dekseltje een oliekeerring zit.

In de Haynes kan ik hier niets over vinden. Is er iemand die hier ervaring mee heeft? En mij misschien aan een onderdeelnummer kan helpen?
3xnieuwe berlines:1,8 1994 blauw; 1,8 1997 zwart,1,8 2001 grijs
gehad: break2,0 1996 groen,break1,9TD 1996 Bruin,Break1,9TD 1996 rood,berline1,8i 1993 blauw,berline2,0 2000 Rood.
Nu in bezit:break1,8i Exclusive 1999 Gris Quartz ,break1,8i 2001 Bleu Maur.
Gert-Jan Brink
 
Berichten: 26
Geregistreerd: do 21 dec, 2017 11:11

Re: lekkage stuurhuis

Berichtdoor ZX1.4i » wo 17 okt, 2018 13:21

Gert-Jan Brink schreef:Ik neemm aan dat na verwijderen van de stuurstang/kruiskoppeling er onder dat metalen dekseltje een oliekeerring zit.

Klopt, het is identiek aan de XM, waar ik dit pas gerepareerd heb.
In de Haynes staat er inderdaad niets over, behalve dat er special gereedschap nodig is en aan de dealer of specialist overgelaten moet worden.
De keerring kun je zelf vervangen, de O-Ringen in het huis niet, maar dat deel haal je er niet effe uit.
Er zijn complete setjes te koop bij de dealer, waar de keerring en buitenste stofring in zit.
In iedergeval, moet de stuurkolom eruit, zodat je via het gat in het interrieur, er dan makkelijk bij kan.

Geef even je chassis nr., dan zoek ik het later voor je uit (vanavond laat), of iemand anders als die er eerder tijd voor heeft.
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
Avatar gebruiker
ZX1.4i
 
Berichten: 2356
Geregistreerd: vr 23 apr, 2004 02:11

Re: lekkage stuurhuis

Berichtdoor Gert-Jan Brink » do 18 okt, 2018 09:39

onderdeelnummer gevonden 4048Q8.

heb jij het ook gedaan met het stuurhuis op de auto? Ik heb bij mij genoeg ruimte om erbij te komen vanonder de motorkap,
3xnieuwe berlines:1,8 1994 blauw; 1,8 1997 zwart,1,8 2001 grijs
gehad: break2,0 1996 groen,break1,9TD 1996 Bruin,Break1,9TD 1996 rood,berline1,8i 1993 blauw,berline2,0 2000 Rood.
Nu in bezit:break1,8i Exclusive 1999 Gris Quartz ,break1,8i 2001 Bleu Maur.
Gert-Jan Brink
 
Berichten: 26
Geregistreerd: do 21 dec, 2017 11:11

Re: lekkage stuurhuis

Berichtdoor ZX1.4i » do 18 okt, 2018 12:19

We hebben het stuurhuis eruit gehaald omdat we alle afdichtingen wilden vervangen, toen kwamen we erachter dat de O-Ringen niet te doen zijn, daar is special gereedschap voor nodig.
Geen idee wat precies , want die dingen zijn keihard en worden niet zachter na 10 minuten in kokend water.
Uiteindelijk een reserve stuurhuis gemonteerd wat voorhanden was en in betere conditie, daar hebben we alleen een nieuwe keerring en stofring gemonteerd.

Vanuit de motorruimte kun je weinig doen, behalve de bout van de kruiskoppeling losdraaien, daarna complete stuurkolom eruit, dan krijg je een mooi gat tussen de pedalen om bij de keerring te kunnen komen.
Met de stuurkolom op zijn plek, krijg je de kruiskoppeling niet van het stuurhuis af en kun je de keerring er niet overheen schuiven.
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
Avatar gebruiker
ZX1.4i
 
Berichten: 2356
Geregistreerd: vr 23 apr, 2004 02:11

Re: lekkage stuurhuis

Berichtdoor fietsbel » di 23 okt, 2018 19:30

Hallo Gert-jan

Volgens mij gaat dit niet met het stuurhuis op de auto
Ik heb heb dit ook gehad ,na een lhm verversing .
lekkage op het rodsel van het stuurhuis .
ergo , ander stuurhuis ( van een sloper).
Gtr Benno
Xantia hdi (90pk) break 2000 440000.km
fietsbel
 
Berichten: 97
Geregistreerd: ma 07 nov, 2011 00:04

Re: lekkage stuurhuis

Berichtdoor Gert-Jan Brink » do 25 okt, 2018 09:34

ok bedankt voor de reacties. vraag me alleen af wat beter te doen is, de stuurinstallatie eronderuit of de stuurkolom demonteren.

Heb de keerring inmiddels besteld, 70 euro armer voordat ik hem hier heb. Wel een heel revisiesetje, keering is niet los te vinden.
3xnieuwe berlines:1,8 1994 blauw; 1,8 1997 zwart,1,8 2001 grijs
gehad: break2,0 1996 groen,break1,9TD 1996 Bruin,Break1,9TD 1996 rood,berline1,8i 1993 blauw,berline2,0 2000 Rood.
Nu in bezit:break1,8i Exclusive 1999 Gris Quartz ,break1,8i 2001 Bleu Maur.
Gert-Jan Brink
 
Berichten: 26
Geregistreerd: do 21 dec, 2017 11:11

Re: lekkage stuurhuis

Berichtdoor Gert-Jan Brink » wo 07 nov, 2018 11:56

Gisteren de oliekeerring op het stuurhuis vervangen, Best nog wel ff een klusje, kostte me 3 uur.


Een klemveertang met 90 graden gebogen uiteinden is erg handig. Zorg ook voor een opvangbakje van min 1 liter.


hierbij een handleiding:

Xantia in laagste stand en bout 12 op voorraadbolhuis open draaien om het systeem druklooos te maken. Daarnadie bout 12 weer vast.

Verwijder de bout van de stuurstang op het stuurhuis in de motorruimte (imbus) kan daar bij een 1.8i redelijk goed bij als ik op de motor lig.

Dashbordpaneel boven pedalen demonteren evenals stukje bekleding boven pedalen. Stuurkolom delen tussen stuur en dashbord wegnemen. stuur kolom losmaken, 4 bouten. 1 van de bovenste nog even laten zitten. Bout kruisstuk/stuurkolom verwijderen. Nu moet je met een hamertje de stuurkolom van het kruisstuk tikken. Het is hier bij handig als iemand de stuurkolom vasthoudt zodat hij niet aan de bedrading hangt. na losmaken stuurkolom weer even met 1 bout ophangen.
Nu de grote rubber ring ( 10 cm) uit het schutbord verwijderen , deze wip je er makkelijk uit.

Dan terug onder de motorkap en met een kort hamertje het kruisstuk om hoogtikken van het stuurhuis af. Is een poosje pielen. Daarna kan je de stofkap en het rubbertje wegnemen. Vervolgens moet je een blikken plaatje verwijderen. Het nut daarvan ontgaat me en kreeg het er ook niet onbeschadigd uit maar wel weer in model kunnen tikken op een grote dop 21.

Daarna zie je een klemveer. Die is er met een 90 graden klemveertang zo uit.
Nu zie je de oliekeerring. Deze is erg hard , ik kreeg er geen priem in maar toen ik probeerde een priem met een hamer erin te slaan kwam hij vanzelf naar boven. En stroomde de LHM eruit. Ondanks het drukloos maken staat daar dus nog druk op. Zorg dus das je er een bakje onder hebt staan.

Je kan het verlies aan LHM , ca 1 liter beperken door de nieuwe keerring snel te monteren maar de LHM die er bij mij uitkwam was bruinig ondanks LHM verversen aan jaar geleden. Dus ik was blij dat het eruit was en aan het eind lekker een liter vers groen bloed erin.

De nieuwe keering tik je op zn plek met behulp van een dop met dezelfde buitenmaat, ik geloof dat ik 21mm gebruikt heb. Naar beneden tikken tot dat je de groef voor de klemveer ziet. Klemveer monteren en goed checken of hij rondom in de groef zit. Ik heb hier een klein spiegeltje gebruikt. Eventueel met de dop nog wat naar beneden tikken. Dan blikken plaatje er weer in met de rand omhoog. Stofkapje met rubber er weer op. Voordat je het kruisstuk monteert zou ik het even goed gangbaar maken cq smeren, je hebt het nu toch in je handen. Dan kruisstuk op het stuurhuis tikken.
Bout monteren maar nog niet aandraaien.

Onder het dashboard nu eerst de grote rubberring terugmonteren over het kruisstuk en dan heb je beide handen nodig om kruisstuk en stuurkolom weer in elkaar te schuiven. Dus een extra hand om de stuurkolom weer even vast te houden is
welkom/onontbeerlijk. Het kruisstuk heeft op de getande as die in de stuurkolom gaat een platte kant. Deze moet naar de opening wijzen in het klemgedeelte waar na montage de bout in moet om het onderste klemgedeelte weer vast te zetten.
Heb je de aseinden in elkaar zitten dan eerst de stuurkolom weer monteren met de 4 bouten. Zit die op zn plek dan nog even licht op de aseinden hameren/tikken zodat deze zich zetten en dan met de bout vastdraaien.
Tenslotte onder motorkap bout van kruisstuk en stuurhuis vastdraaien.

Dashboard delen weer monteren . Xantia in hoogste stand zetten en LHM bijvullen en klaar.

Het risico is groot dat je stuur niet meer recht staat nu , tenzij je het ea hebt gemerkt en weer conform hebt gemonteerd. Was ik vergeten en is ook erg lastig met een stuurkolom nat van de olie. Ik moet dus nog even mn airbag en stuur demonteren om hem een paar tandjes te verzetten.

de oliekeering kosste mij 70 euro omdat hij in een belachelijk pakketje komt met 6 verschillende kleuren stopkapjes. Kwam daarbovenop nog 20 euro importbelasting bij in Noorwegen dus was een duur keerringetje.

ik heb hem maar even opgemeten voor montage , het ding is 32,2 mm uitwendig en 19mm inwendig. Is misschien wel elders los te krijgen waarbij je niet moet vergeten dat het een LHM-keerring betreft.
PSA onderdeelnummer is in ieder geval 4048Q8
3xnieuwe berlines:1,8 1994 blauw; 1,8 1997 zwart,1,8 2001 grijs
gehad: break2,0 1996 groen,break1,9TD 1996 Bruin,Break1,9TD 1996 rood,berline1,8i 1993 blauw,berline2,0 2000 Rood.
Nu in bezit:break1,8i Exclusive 1999 Gris Quartz ,break1,8i 2001 Bleu Maur.
Gert-Jan Brink
 
Berichten: 26
Geregistreerd: do 21 dec, 2017 11:11

Re: lekkage stuurhuis

Berichtdoor petervz » wo 07 nov, 2018 13:19

Mooi dat het is gelukt =D>
C5 2.0-16v Break Exclusive Automaat Lpg G3 Blue Leman
xantia berline type 2 1.8-16V Automaat bj 99 Grijs
peugeot J5 2.5 Diesel Camper
peugeot 206 1.4 XT LPG G3 Automaat voor de vrouw
Avatar gebruiker
petervz
 
Berichten: 540
Geregistreerd: zo 24 jun, 2007 11:38
Woonplaats: lelystad

Re: lekkage stuurhuis

Berichtdoor boes » wo 07 nov, 2018 13:26

=D>
Huidige voiture:
Citroën C3 e-Hdi, 68kW
Xantia ervaring:
1.6 met nix op lpg
1.9 xudte sx
2.0 110 hdi exclusive
boes
 
Berichten: 756
Geregistreerd: wo 29 okt, 2014 23:22

Re: lekkage stuurhuis

Berichtdoor henkr » wo 07 nov, 2018 13:36

Jee ! Wat een verhaal!
Maar geweldig dat het je zo gelukt is! =D>
Wat me nog niet duidelijk is: Waarom zou je het hydraulisch systeem drukloos moeten maken? voor zover ik weet wordt de SB niet vanuit de voorraadbol van druk voorzien maar rechtstreeks vanuit de pomp.
Zou het kunnen dat ie daardoor via de pomp gewoon uit het voorraadvat gaat hevelen? Dat zou die liter LHM goed kunnen verklaren.

Groet Henk
"la meilleure voiture française jamais construite"
Xantia 2.01 16V break exclusive automaat orga 8352 U7 kleur EKQD
Avatar gebruiker
henkr
 
Berichten: 4263
Geregistreerd: zo 10 jul, 2011 19:42
Woonplaats: Eelde

Re: lekkage stuurhuis

Berichtdoor Breeze » wo 07 nov, 2018 14:40

Ik voel weer een mooie FAQ aankomen. Nog foto's gemaakt?

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket, CB's en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Mio PDA met Sygic McGuider + Google Maps
Afbeelding
Avatar gebruiker
Breeze
 
Berichten: 6216
Geregistreerd: di 22 dec, 2009 22:50
Woonplaats: Nw. Lekkerland

Re: lekkage stuurhuis

Berichtdoor Gert-Jan Brink » wo 07 nov, 2018 16:54

niet bij stilgestaan of de SB regstreeks met het LHM vat verbonden is. Het bleef wel lopen totdat ik de nioeuwe keerring eringezet had.
nee sorry geen fotos. is ook niet zoveel aan te fotograferen.
3xnieuwe berlines:1,8 1994 blauw; 1,8 1997 zwart,1,8 2001 grijs
gehad: break2,0 1996 groen,break1,9TD 1996 Bruin,Break1,9TD 1996 rood,berline1,8i 1993 blauw,berline2,0 2000 Rood.
Nu in bezit:break1,8i Exclusive 1999 Gris Quartz ,break1,8i 2001 Bleu Maur.
Gert-Jan Brink
 
Berichten: 26
Geregistreerd: do 21 dec, 2017 11:11

Re: lekkage stuurhuis

Berichtdoor Gert-Jan Brink » vr 09 nov, 2018 11:03

aangzien mn stuur dusdanig scheef stond dat mn richtingaanwijzer niet meer automatisch uitging heb ik besloten niet het stuur maar de kruiskoppeling los te maken en een stukje te draaien. Kwam daarbij tot de conclusie dat het vervangen van de oliekeering op het stuurhuis veel makkelijker en sneller kan. Mits de boel niet erg vastzit natuurlijk. Maar dat merk je vanzelf en kun je alsnog overgaan tot bovenstaande langere procedure.

hieronder de beschrijving van de korte metode. Schat de tijd op ca 1 uur als het niet teveel tegenzit.

onder de motorkap: verwijder de bout los van het kruisstuk op het stuur huis, zie foto
Afbeelding


In de cabine : verwijder de strook bekleding boven pedalen, dan het grote rubber rond het kruisstuk en schuif dit naar boven.
zie foto. Verwijder de bout kruisstuk/ stuurkolom.
Afbeelding

tik dan onder de motorkap het kruisstuk omhoog van het stuurhuis af. De kant in de cabine kan namelijk ver genoeg inelkaar schuiven zodat hij van het stuurhuis af kan. Check als hij los is even of hij alle kanten soepel op beweegt en smeer het kruisstuk even. Bij hard hameren kan het kruisstuk iest verbuigen en moet ie misschien weer in model getikt worden.

Nu kun je de oliekeerring vervangen als beschreven in de langere procedure hierboven.
3xnieuwe berlines:1,8 1994 blauw; 1,8 1997 zwart,1,8 2001 grijs
gehad: break2,0 1996 groen,break1,9TD 1996 Bruin,Break1,9TD 1996 rood,berline1,8i 1993 blauw,berline2,0 2000 Rood.
Nu in bezit:break1,8i Exclusive 1999 Gris Quartz ,break1,8i 2001 Bleu Maur.
Gert-Jan Brink
 
Berichten: 26
Geregistreerd: do 21 dec, 2017 11:11

Re: lekkage stuurhuis

Berichtdoor M&M » vr 09 nov, 2018 12:09

Had je de auto niet beter eerst fatsoenlijk moeten uitlijnen ? .... ( zo’n scheefstand lijkt mij een oorzaak te hebben ? ) ...
Huidige Xantia ;
Xantia II 2.0i 16v SX AL4 1999 Vert Vega
Ex Xantia's ;
Xantia II 3.0i V6 24v Exclusive 1998 Blue Mauritius
Xantia II 2.0i 16v SX AL4 1998 Gris Quartz
Xantia 1b 2.0i 16v SX 1996 Blue Mauritius
Avatar gebruiker
M&M
 
Berichten: 8887
Geregistreerd: di 20 aug, 2002 12:43
Woonplaats: 033

Re: lekkage stuurhuis

Berichtdoor Gert-Jan Brink » ma 12 nov, 2018 10:57

ehhhh, als je het kruisstuk van de stuurstang losmaakt kan je het stuur dus draaien zonder dat het stuurhuis beweeegt. bij montage is het makkelijk om het kruisstuk iets gedraaid te monteren wat resulteert in een scheefstaand stuur. Dat heeft niets met uitlijnen te maken.
3xnieuwe berlines:1,8 1994 blauw; 1,8 1997 zwart,1,8 2001 grijs
gehad: break2,0 1996 groen,break1,9TD 1996 Bruin,Break1,9TD 1996 rood,berline1,8i 1993 blauw,berline2,0 2000 Rood.
Nu in bezit:break1,8i Exclusive 1999 Gris Quartz ,break1,8i 2001 Bleu Maur.
Gert-Jan Brink
 
Berichten: 26
Geregistreerd: do 21 dec, 2017 11:11

Volgende

Keer terug naar Onderstel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten