HDI Problemen - niet starten

Motor, versnellingsbak, brandstof.

Re: HDI Problemen - niet starten

Berichtdoor ZX1.4i » ma 12 feb, 2018 00:04

Alfred, de opvoerpomp kan nog prima druk leveren, echter het signaal naar de ecu dat de pomp draait kan slecht zijn.
Op dat gebied ben jij meer thuis, is het niet iets met pulsen en draaien van de pomp, als deze nu onregelmatig draait, wat aannemelijk is door het geluid, dan is het signaal naar de ECU ook corrupt.

Wat het MM lampje betreft, er zijn nogal wat storingen bij deze motor, waarbij het lampje niet brand en ook niets uit te lezen is met de Lexia, staat ook in de documenten welke ik per email heb verzonden.
Gelukkig komen die storingen heel zelden voor.

Overigens heb ik nog een pomp liggen, heeft c.a. 170K gelopen, ik dacht dat ik een keer een ratel hoorde en toen preventief vervangen door een nieuwe, waar ik een week op moest wachten.
In de tussentijd heb ik niets meer gehoord of problemen gehad.
Laat maar weten als je interesse heb, kan niets beloven, want ik moet dat ding opzoeken, als deze pomp niet hier genoemd werd, zou ik er nooit aan gedacht hebben dat deze nog ergens thuis ligt :D
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
Avatar gebruiker
ZX1.4i
 
Berichten: 2201
Geregistreerd: vr 23 apr, 2004 02:11

Re: HDI Problemen - niet starten

Berichtdoor Alfred- » ma 12 feb, 2018 00:26

Ik ben er wel mee eens hoor, er kunnen zo veel oorzaken zijn.
En waarom geblinddoekt gaan zoeken als je ook gewoon kan uitlezen wat de ECU heeft opgeslagen.

Niet iedereen heeft een Lexia maar uit ervaring weet ik dat algemene ODB2 tootjes van ca 10 euro bij een Xantia-HDi prima werken om codes uit te lezen en zelfs te resetten.

Als David lid is van de ANWB zou je hen ook kunnen laten komen om de storing(en) uit te laten lezen.
Kortom, eerst maar eens uitlezen :!:

Mvg. Alfred.
Xantia break HDi 110+ (2001)

UFO’s bestaan, alleen hun herkomst klopt niet.
Alfred-
 
Berichten: 2366
Geregistreerd: vr 02 jul, 2010 19:16

Re: HDI Problemen - niet starten

Berichtdoor fietsbel » ma 12 feb, 2018 15:49

Vervelend , zo leg je vele kilometers af in je hdi , en je denkt die gaat niet kapot.
En zo sta je stil , de opvoerpomp heb ik ook gewisseld , na dat ik niet meer kon starten .
En een snelle check , achterbank omhoog , contact aan , en een tik met een tool op de pomp , misschien .
Ik heb nog een aantal weken zo gereden .
en verder zul je een lexia nodig hebben , anders blijf je bezig met zoeken .
Ik ben ook aan het sleutelen met de mijne , vorige week verstuivers gewisseld , starten niets .
Dus de oude er weer in , de wissel verstuivers liggen nu bij een diesel specialist voor een reiniging .

Ze hebben jaren niet gedraaid , en ik denk dat de brandstof die er nog in zat , verstaft is .
Ze komen uit een lopende auto van vitage.
Denk ik goed ?( alfred , zx 1.4)
Hou ons op de hoogte , wat er bij jou aan de hand is .

Groet Benno
Xantia hdi (90pk) break 2000 440000.km
fietsbel
 
Berichten: 93
Geregistreerd: ma 07 nov, 2011 00:04

Re: HDI Problemen - niet starten

Berichtdoor Alfred- » ma 12 feb, 2018 20:27

Een HDi heeft zich ruimschoots bewezen in betrouwbaarheid en met erg hoge km-standen.

@Benno, jouw ervaring met de verstuivers.
Ik denk niet dat achtergebleven diesel een residu in de verstuiver achterlaat die het starten onmogelijk maakte.
Dan denk ik eerder dat 1 verstuiver een elektrisch probleem heeft. Als de ECU dat 'ziet' kun je niet starten (volgens de flow diagrammen van het motormanagement). Andere mogelijkheid zou een mechanisch defect van een van de verstuivers kunnen zijn, bijvoorbeeld dat hij lekt (in de cilinder of via retour) en daarom niet de minimaal vereiste druk in de common rail is bereikt.

Een vuiltje/zandkorreltje/metaalbraampje van een aansluitflens in de verstuiver kan al genoeg zijn.

Ook hier zou ik verwachten dat je met uitlezen de waarheid kan vinden.

Mvg. Alfred.


Edit: Als een common rail met een vuiltje in de verstuiver wel start kunnen de gevolgen enorm zijn. Het vuiltje kan door de zuiger heen worden geschoten (foto: Mercedes CDi)
Afbeelding
Xantia break HDi 110+ (2001)

UFO’s bestaan, alleen hun herkomst klopt niet.
Alfred-
 
Berichten: 2366
Geregistreerd: vr 02 jul, 2010 19:16

Re: HDI Problemen - niet starten

Berichtdoor ZX1.4i » ma 12 feb, 2018 22:13

Alfred- schreef:Ik denk niet dat achtergebleven diesel een residu in de verstuiver achterlaat die het starten onmogelijk maakte.

Zou in theorie wel kunnen, maar dan moet de auto wel heel erg lang hebben stilgestaan, denk aan jaren.
Mijn HDI heeft een jaar in de stalling gestaan, startte zonder problemen.
Verstuivers in opslag worden voorzien van conserveringsolie, om vastzitten te voorkomen.
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
Avatar gebruiker
ZX1.4i
 
Berichten: 2201
Geregistreerd: vr 23 apr, 2004 02:11

Re: HDI Problemen - niet starten

Berichtdoor fietsbel » ma 12 feb, 2018 23:14

Ja in de auto , dus afgesloten van zuurstof , dus geen oxidatie .
De mijne min 3 jaar naast de auto ,zonder stofhoesjes , en olie .
nou ja we gaan het meemaken ik wacht op een telefoontje .
Sorry David om de draadje te vervuilen , hier ben jij ook niet mee geholpen .

Succes met je herstelling van je auto
Xantia hdi (90pk) break 2000 440000.km
fietsbel
 
Berichten: 93
Geregistreerd: ma 07 nov, 2011 00:04

Re: HDI Problemen - niet starten

Berichtdoor David.b. » ma 19 feb, 2018 11:12

Het blijft een prachtig stukje techniek de common rail inspuiting dus daarover discussiëren is altijd goed.
Even een update, de garage waar ik aanvankelijk contact mee had schoten maar niet op met ophalen, ik was het vertrouwen daarin een beetje kwijt dus heb ik Garage Bonhof uit Epe gebeld, Citroen specialist en die komen vandaag auto nog halen.
Dat is in ieder geval al een goed begin.
Benieuwd wat de uitkomst zal zijn...
Xantia Break 2000 - HDi 90
David.b.
 
Berichten: 10
Geregistreerd: ma 08 jan, 2018 15:14
Woonplaats: Heerde

Re: HDI Problemen - niet starten

Berichtdoor H@nsH » ma 19 feb, 2018 11:40

Bonhof is een vertrouwd adres met veel ervaring en expertise, die weten wel waar ze moeten zoeken dus ik heb er alle vertrouwen in.
Ik gok ook op de branstofpomp of een lekke opvoerpomp, die heb ik een keer gehad. Hij trekt dan als het ware valse lucht dus geen vacuum meer.
L' histoire:
Axel-GS break-CX 2.5TD-CX 2.0-BX-BX break-Xantia 2.0i-Xantia 1.9 sd break(traag!)-XM 2.0i break-Berling D-Berlingo multispade 1.4-C5 break 3.0 V6 automaat exclusive 2002-Xantia 1.8i 16v automaat 1999(laatste 2 zijn huidige wagens)
Avatar gebruiker
H@nsH
 
Berichten: 464
Geregistreerd: do 30 apr, 2015 21:27

Re: HDI Problemen - niet starten

Berichtdoor David.b. » vr 30 maart, 2018 18:47

Hierbij nog een update over de situatie. Na lang zoeken en proberen hebben ze niet kunnen achterhalen wat het probleem is. Alle bekende problemen zijn ze langs gelopen waaronder de kabelboom, de opvoerpomp, de HD pomp, de sleutels, de verschillende sensoren in het brandstofcircuit en toch is er geen teken van leven meer geweest. In de computer bleven meerdere storingen zichtbaar. Het zoeken liep al aardig in de papieren en het was zeker niet de mooiste Xantia dus maar besloten afscheid te nemen.
Bij Bonhof een hele nette Xsara 1.4i uit 2005 kunnen kopen. De auto is veel mooier en moderner maar lang niet zo soepel als de Xantia.

Groet David
Xantia Break 2000 - HDi 90
David.b.
 
Berichten: 10
Geregistreerd: ma 08 jan, 2018 15:14
Woonplaats: Heerde

Vorige

Keer terug naar Aandrijving

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten