DB riem V6 blokkeren bij vervangen

Motor, versnellingsbak, brandstof.

DB riem V6 blokkeren bij vervangen

Berichtdoor citroen26 » za 01 apr, 2017 17:18

Zo, Sinds 2 weken in bezit van een activa V6 :D En die ging tijdens het ophalen als de bekende brandweer !! maar iedere keer tijdens het starten een piepend geluid rechts onder dus dat wordt een nieuwe multieriem set monteren. Aangezien er ook niks bekend is over de DB riem deze gelijk ook maar vervangen. Nu dient de DB riem op 5 locatie's geblokkeerd te worden.
Aangezien hij nu geschorst is (de 2 liter activa volstaat nog) en er pas over een paar weken mee aan de slag kan is er iemand die zo'n V6 al eens geborgd heeft ??? Ik wil n.l. een 5 tal T-sleutels maken van draadeind M....? Wil/kan iemand van zijn borgpen(en) de dikte opmeten zodat ik ze kan maken ??? Ik vermoed M10 maar dat is dus een vermoeden. Indien iemand weet hoe dik ze moeten zijn dan hoor ik het graag.
Oh ja, de toerenteller stond rechtsonderin. Deze weer teruggezet maar nu komt het: indien ik 'm tzt doortrek naar, zeg 5000 Rpm, valt hij dan weer nabeneden ?? is hier wat aan te doen ??? las op het forum dat het een bekend kwaaltje van de
xantia is :(
p.s. de krikpunten (onder a stijl) en de heuliz hoeken zagen zagen er goed uit. Ook lederen interieur in orde :D Al zal ik tzt m'n veerschotels moeten opsturen naar roemenie i.v.m. scheurtjes ..... :(

Afbeelding
Activa 2.0T 96"
Activa V6 98"
SM carburateur 71"
Avatar gebruiker
citroen26
 
Berichten: 393
Geregistreerd: wo 29 aug, 2007 19:40
Woonplaats: 0515

Re: DB riem V6 blokkeren bij vervangen

Berichtdoor Timo1990 » za 01 apr, 2017 17:36

Gefeliciteerd met de aankoop!

citroen26 schreef:Oh ja, de toerenteller stond rechtsonderin. Deze weer teruggezet maar nu komt het: indien ik 'm tzt doortrek naar, zeg 5000 Rpm, valt hij dan weer nabeneden ?? is hier wat aan te doen ??? las op het forum dat het een bekend kwaaltje van de
xantia is :(


Nee, vaak bij een piekspanning als je er bijv. de accukabels weer op zet schiet die wel eens weg, maar met rijden gebeurt dat niet. Als je tijdens het stilstaan een dot gas geeft en je geeft een klap op het dashboard pakt die hem vaak ook weer op.
Mijn Citroen foto's & gespotte Citroen's etc.
______
Renault Clio Estate 2017 wit, NK-146-V
Xantia 1.8i SX 1994 blauw, HP-FH-26
CX 22 TRS 1986 wit, PS-74-KS
BX 16 TZI 1991 wit, ZD-48-VT
Avatar gebruiker
Timo1990
 
Berichten: 1854
Geregistreerd: za 28 maart, 2009 21:44
Woonplaats: Heelsum

Re: DB riem V6 blokkeren bij vervangen

Berichtdoor citroen26 » zo 02 apr, 2017 01:12

Ah, dat van die accu aansluiten wist ik nog niet: Thanks !!
Activa 2.0T 96"
Activa V6 98"
SM carburateur 71"
Avatar gebruiker
citroen26
 
Berichten: 393
Geregistreerd: wo 29 aug, 2007 19:40
Woonplaats: 0515

Re: DB riem V6 blokkeren bij vervangen

Berichtdoor ZX1.4i » ma 03 apr, 2017 01:20

Je kan beter een setje op de kop tikken om dit klusje te doen, het grote ding met het blauwe handvat heb je ook nodig als je het goed wil doen.
Blokkeren, aftekenen, markeringen overnemen en erop proberen te monteren lukt niet altijd bij deze motor, of met heel veel vloeken en pielen, met het risico op toch een timingverschil, helaas al een keer gezien bij iemand waar het niet goed af liep.
De kunst is om de nokkenas spanningsvrij in zijn blokkeerpositie te krijgen, daar is dat gereedschap voor, anders krijg je de pennen er ook niet uit.
Zelf heb ik dit setje ook, al meerdere V6 riemen mee gedaan, werkt erg prettig :D

Op Ebay voor £71.26, voor dat bedrag kun je het risico niet nemen dat het fout gaat.

Afbeelding

Piepend geluid is overigens vaak een spanrol van de Multi-riem, om precies te zijn de spanrol waar een torsiedemper aan vastzit, de rol scharniert met 2 naaldlagers om een asje, die lagers vreten in en gaan piepen.
Een nieuwe spanrol is compleet samengesteld met asje en lagers, je kan het beste meteen alles vervangen.
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
Avatar gebruiker
ZX1.4i
 
Berichten: 1959
Geregistreerd: vr 23 apr, 2004 02:11

Re: DB riem V6 blokkeren bij vervangen

Berichtdoor Albert » ma 03 apr, 2017 17:57

Bij de mijne was het de krukaspoelie die piepte!
Drie liter V-zesje (3) en saxo vts.
Avatar gebruiker
Albert
 
Berichten: 730
Geregistreerd: ma 10 maart, 2003 23:45
Woonplaats: Brummen

Re: DB riem V6 blokkeren bij vervangen

Berichtdoor citroen26 » ma 03 apr, 2017 18:37

Bedankt voor de info: Ik ga voor deze methode. https://www.youtube.com/watch?v=3bhFGuWqEl8
Al weet ik dat het mij niet zal lukken in 4min16 :lol:
De DB set en de multieriem set zijn donderdag besteld bij mister-auto en "lagen" zaterdag al op de deurmat. wanneer ik de tijd heb ga ik ff controleren middels WD40 of het de geleiderol/spanner voor de multiriem is (wat ik vermoed) of de krukaspoelie.
Dan maar eens opmeten hoe dik die T-sleutels dienen te zien. Om nou een 100 euro voor een setje gereedschap uit te geven wat je maar 1 keertje gebruikt; das me wat te gek (over 10 jaar zijn er immers toch al,helemaal,geen onderdelen meer te krijgen voor onze xantia's.............. :( )
Activa 2.0T 96"
Activa V6 98"
SM carburateur 71"
Avatar gebruiker
citroen26
 
Berichten: 393
Geregistreerd: wo 29 aug, 2007 19:40
Woonplaats: 0515

Re: DB riem V6 blokkeren bij vervangen

Berichtdoor nitro » wo 12 apr, 2017 14:48

Bij mij was het ook de krukaspoelie, niet goedkoop meen ik mij te herrinneren.
Xantia 2.1 td break 1998, na 350.000 km in de ruststand geparkeerd.
Volvo XC 70 D5 AWD geartronic Ocean race
nitro
 
Berichten: 1257
Geregistreerd: vr 25 aug, 2006 19:07
Woonplaats: Sneek

Re: DB riem V6 blokkeren bij vervangen

Berichtdoor qwertyn » za 29 apr, 2017 12:24

Bij mij was het ook de krukaspoelie en heeft me een blok gekost.
Ik heb zelf de distributie van een v6 vervangen. Als blokkeerpennen hen ik bouten gebruikt. Ik meen m8, maar m10 is ook mogelijk. Als je zoekt vind je het draadje dat ik er van gemaakt heb, met een paar fotoos.

Enne, een welgemeend advies, als je de distributie vervangt, vervang ook de krukaspoelie. Je geeft al veel geld uit, bespaar hier niet op.

groet, Robin
heden: C4 VTS 2.0 16V (2005)
gehad: BX 1.4, 2 x BX sport, Xantia 1.8i, 1.9SD, activa 3.0 V6, 2.0i, activa 3.0 V6
Avatar gebruiker
qwertyn
 
Berichten: 620
Geregistreerd: do 29 sep, 2005 20:06
Woonplaats: Vleuten

Re: DB riem V6 blokkeren bij vervangen

Berichtdoor citroen26 » vr 18 aug, 2017 12:05

Zo gistermiddag fff begonnen het vervangen van de riemen,waterpomp en geleide/span-rollen. En dat is geen overbodige
luxe !!
Het vreemde kreunend geluid kwam van de geleiderollen: ze geleiden nog wel maar dan zonder rollen :x Ook de waterpomp heeft z'n tijd gehad gezien de kalkresten die eronder hangen. Helaas een kink in de kabel (is volgens mij standaard bij het sleutelen aan een citroen :lol: ) de verkeerde waterpomp, ondanks opgeven chassisnummer. Nu maar hopen dat ik vanmiddag de juiste in m'n handen krijg want er stonden geen maten bij. Ik heb dus die zonder oog variant maar die blijkt een kleinere diameter te hebben. Nu wordt het die met de oog variant en ga die eraf flexen anders past het uiteraard niet i.c.m. die nieuwe db-spanner.
De 5x M8 draadeind a 7cm ,voor het borgen van de poelie's, pasten allen in één keer. Geen nokkenas verdraaiing nodig :D

Afbeelding

Oude spanner: wel een mooie constructie om te zien maar een beetje omslachtig (lees dure variant)
Afbeelding

Gelukkig een dak boven het hoofd zodat uitloop geen probleem vormt :D
Afbeelding

Foto van de lekkende waterpomp en nauwelijks rollende geleiderol
Afbeelding

Afbeelding

Halverwege het procces.......wachtend op JUISTE waterpomp !!
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door citroen26 op vr 18 aug, 2017 12:44, in totaal 2 keer bewerkt.
Activa 2.0T 96"
Activa V6 98"
SM carburateur 71"
Avatar gebruiker
citroen26
 
Berichten: 393
Geregistreerd: wo 29 aug, 2007 19:40
Woonplaats: 0515

Re: DB riem V6 blokkeren bij vervangen

Berichtdoor henkr » vr 18 aug, 2017 12:38

Zo te zien heb je giga mazzel gehad!
Ideetje: In plaats van de onherroepelijke schade die je boven het hoofd hing nu iets leuks voor jezelf kopen ! :lol:

Groet Henk
"la meilleure voiture française jamais construite"
Xantia 2.01 16V break exclusive automaat orga 8352 U7 kleur EKQD
Avatar gebruiker
henkr
 
Berichten: 3742
Geregistreerd: zo 10 jul, 2011 19:42
Woonplaats: Eelde

Re: DB riem V6 blokkeren bij vervangen

Berichtdoor citroen26 » vr 18 aug, 2017 12:46

Phoe,..... dat zit er fff niet in: die db-set en multiriemset was al iets van 500 en dan komt er nu een andere waterpomp van 96 euro bij dus...........ik pas :lol:
Activa 2.0T 96"
Activa V6 98"
SM carburateur 71"
Avatar gebruiker
citroen26
 
Berichten: 393
Geregistreerd: wo 29 aug, 2007 19:40
Woonplaats: 0515

Re: DB riem V6 blokkeren bij vervangen

Berichtdoor slimenslecht » za 19 aug, 2017 00:55

Zo te zien mag je jezelf een gelukkig man prijzen, dat had veel meer kunnen gaan kosten...
Zweven is een ongekende ervaring.
RIP: 1997 Xantia Break 1.8i X, orga 7444 U7, kleur KJWMR
Vorig: 1997 Xantia Break 2.0 16V SX, orga 7392, kleur KQHMR
NU: Mazda Premacy 1.8 HP Exclusive Automaat, 2000, zilvergrijsmetallic (en een Yaris)
Avatar gebruiker
slimenslecht
 
Berichten: 3382
Geregistreerd: vr 02 jun, 2006 11:43
Woonplaats: Schagerbrug naast Chicago N-H

Re: DB riem V6 blokkeren bij vervangen

Berichtdoor boes » zo 20 aug, 2017 10:58

Dit is iets voor het vreugde topic.
Man,....wat heb jij een geluk gehad!
Huidige voiture:
Citroën C3 e-Hdi, 68kW
Xantia ervaring:
1.6 met nix op lpg
1.9 xudte sx
2.0 110 hdi exclusive
boes
 
Berichten: 564
Geregistreerd: wo 29 okt, 2014 23:22

Re: DB riem V6 blokkeren bij vervangen

Berichtdoor citroen26 » zo 20 aug, 2017 13:43

Ja zeker, net op op tijd :D Maar, ben er nog niet zoals gehoopt...... Aircopomp piept. Uiteraard vaker ,intensiever wanneer
hij ingeschakeld wordt en als ik de de aanjagerschuif ook nog eens op 18 graden zet is het niet om aan te horen. Andere pomp laten installeren en dan opnieuw afvullen zal ook wel een honderdje of 6 gaan kosten als het al niet meer is :( Ben nog aan het bedenken wat een goed alternatief is voor die 2 activa geleide busjes t.b.v. de stangetjes (links/rechts)......Zijn uitgesleten tot gaten van 13mm i.p.v. 8mm: suggesties zijn (zeer) welkom :idea: (stangetjes zelf zijn nog in goede/redelijke staat).
Onderstaande is met smeernippel: leuk bedacht. =D>

Afbeelding
Activa 2.0T 96"
Activa V6 98"
SM carburateur 71"
Avatar gebruiker
citroen26
 
Berichten: 393
Geregistreerd: wo 29 aug, 2007 19:40
Woonplaats: 0515

Re: DB riem V6 blokkeren bij vervangen

Berichtdoor citroen26 » ma 21 aug, 2017 10:52

Iemand die nog een adresje weet voor een krukaspoelie nummer 0515S2 ?? al 2 lokale automatrialenhandels gebelt zonder succes :(
Ebay en dergelijke hebben ze wel maar dan dan wordt het deze week niet meer............
Activa 2.0T 96"
Activa V6 98"
SM carburateur 71"
Avatar gebruiker
citroen26
 
Berichten: 393
Geregistreerd: wo 29 aug, 2007 19:40
Woonplaats: 0515

Volgende

Keer terug naar Aandrijving

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten