Te koop aangeboden, Xantia 1.8 16V LPG.

Auto's, onderdelen, accessoires, ...

Te koop aangeboden, Xantia 1.8 16V LPG.

Berichtdoor cosmos81 » zo 06 mei, 2018 12:02

Beste mede forumers,

helaas is de dag of de tijd gaan komen, dat ik nu afscheid moet gaan nemen, na een "vernietigend" APK keuringsrapport van mijn geliefde la Reine..

Zij heeft er 7 jaartjes met mij opzitten, in alle tevredenheid en in alle eerlijkheid, ik heb nog nooit z,on fijne en tevens goede auto gehad, nog nooit heeft zij mij laten staan !

Velen zeer aangename kilometers waren ons deel, want ze is voorzien van een LPG G3 installatie van AG tevens voorzag zij mij ook van veel leesvoer, want er was natuurlijk wel eens wat des typisch Citroen ;) desalniettemin waren dit geen noemenswaardigheden, ook hebben wij samen leuke en tevens interessante bezoekjes afgebracht bij Chyparse om haar en het fameuze veersysteem op orde te houden, zo is zij een half jaar geleden (voor) voorzien van, comfort-bollen...wat een genot, helaas niet meer voor achter want dat stond nog in de planning..

Nu wil ik graag dat zij als bv donor-auto bij een Citrofiel terecht gaat komen, want kan het eerlijk en maybe vreemd genoeg niet over mijn hart brengen om haar naar de sloop te gaan brengen, dit verdient zij niet.

Ze is tegen een schappelijk prijsje af te halen, meer info en/of details middels een PB.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
cosmos81

Re: Te koop aangeboden, Xantia 1.8 16V LPG.

Berichtdoor cosmos81 » zo 06 mei, 2018 12:07

Begrijp even niet waarom de foto,s er niet volledig op staan ?
cosmos81

Berichtdoor Alfred- » zo 06 mei, 2018 13:20

Sneu als de wegen van een Xantia en de Citrofiel gaan scheiden.

Zou iemand van dit forum meer passie voor haar hebben dan jij hebt?
Wellicht wil diegene dan ook weten wat de km-stand is en op welke punten de APK zo vernietigend is.
Voor losse onderdelen is soms belangstelling, voor een complete donor zelden.

De foto's moet je verkleinen tot 800 pixels breed, de rest valt buiten beeld.

Succes.
Mvg. Alfred.
Xantia break HDi 110+ (2001)

UFO’s bestaan, alleen hun herkomst klopt niet.
Alfred-

Berichtdoor Feije » zo 06 mei, 2018 19:24

Alfred- schreef:De foto's moet je verkleinen tot 800 pixels breed, de rest valt buiten beeld.
640 toch? Voor de rest ben ik het inderdaad helemaal met Alfred eens.
Feije

Berichtdoor Alfred- » zo 06 mei, 2018 20:04

Het is een rare maat, het is 745 pixels precies.

Alfred-

Berichtdoor cosmos81 » zo 06 mei, 2018 22:27

Inmiddels de foto,s verkleind tot 745 pixels...dus ben benieuwd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
cosmos81

Berichtdoor ZX1.4i » zo 06 mei, 2018 23:59

Ik zou naar een andere garage gaan, iemand heeft zijn best gedaan om deze Xantia af te keuren/kraken.
Het meeste is kleine mankementen, wat er in hakt, zijn de draagarm lagers achter (ADALS) en wiellager voor.
ADALS is geen typisch probleem bij de Xantia, in tegenstelling tot een BX en C5, zo op de foto's staan de achterwielen er netjes recht onder, is de km-stand niet astronomische hoog, en dan nog ik heb ze gezien met 500+K kilometers en prima ADALS.
Het blijven foto's, tenzij de auto een heel zwaar leven als caravan/aanhanger trekker heeft gehad, en dan niet een paar weken per jaar, maar continue een zware aanhanger trekken.

Wiellager voor hetzelfde verhaal, Citroens hebben hele zware wiellagers, volgens de Haynes gaan ze een autoleven mee.
Ik maak zelden mee dat ze kapot gaan, tenzij er sprake is geweest van een flink warm aangelopen rem, of remschijf waar ze een brander op hebben gezet om los te krijgen, dan loopt het vet uit het lager.

Het meest kinderachtige van het hele lijstje vind ik nog wel "stootlijst links vastzetten", loopt deze keurmeester nou echt te zeuren over een ontbrekende stootlijst :roll:
Let wel op, dit zijn afkeurpunten, niets eens aandacht of opmerkingen.
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
ZX1.4i

Berichtdoor Feije » ma 07 mei, 2018 00:45

ZX1.4i schreef:Het meest kinderachtige van het hele lijstje vind ik nog wel "stootlijst links vastzetten", loopt deze keurmeester nou echt te zeuren over een ontbrekende stootlijst :roll:
Hier zou ik ook wat over opmerken, maar toen kapte m'n beeldscherm er ineens mee :roll:. Als dit daadwerkelijk een steekhoudend afkeurpunt zou zijn, zouden er heel wat Xantia's ineens niet door de APK komen, waaronder die van mij. Bij mij zit het echt al tien jaar met wat (niet al te deugdelijk) beunwerk van de vorige eigenaar vast en daarmee komt 'ie altijd al prima door de APK, bij verschillende garages. Ook dat "afkeurpunt" over de massaverbinding vind ik raar. Als je lampen het goed doen, horen ze daar volgens mij helemaal niet op te letten...
Voor de rest zijn de meeste dingen ook niet zo erg. De meeste dingetjes zijn echt voor <€20 te fixen volgens mij, alleen die onderste twee niet denk ik. Slechte ADALS heb ik ook nog nooit gezien bij een Xantia. Het zal vast kunnen hoor, maar je komt het weinig tegen. Een wiellagertje zou ik me eventueel nog wel voor kunnen stellen. Bij een XM zie je dat die sporadisch stuk gaan (weet niet of die soortgelijke lagers heeft, maar ligt wel voor de hand). Inderdaad ff een andere garage zoeken, want deze keuring is een aanfluiting. Ik zou eigenlijk mijn geld terug willen bij zo'n garage.
Feije

Berichtdoor Alfred- » ma 07 mei, 2018 11:27

Helemaal eens met ZX1.4i en Feije.

Een apk keuring is nogal afhankelijk van de interpretatie van de keurmeester, en zijn commerciële belang. Immers zijn primaire doel is omzet.
Er zijn genoeg testen uitgevoerd met apk. Waar een wagen in meerdere garages werd aangeboden voor apk en telkens een andere lijst met afkeurpunten kreeg. Afkeurpunten die door een ander bedrijf als oké beoordeeld waren, of zelfs geheel niet opgemerkt.

Mijn tip: bied de wagen bij een andere bedrijf opnieuw aan voor apk. Dezelfde afkeurpunten die dan opnieuw op een lijstje komen kun je aanpakken. Voor de kosten van herstel kun je geen andere wagen kopen die geen problemen heeft.

Mvg. Alfred.

Alfred-

Berichtdoor H@nsH » ma 07 mei, 2018 12:19

Helemaal eens met bovenstaande reacties, dit is een heel verdacht lijstje. Bovendien vraag ik me af of adals daadwerkelijk afkeur is als er geen speling te meten is. En de meesten weten niet hoe ze die speling moeten meten dus vreemd. Valt me nog mee dat er niet iets staat over de handrem die niets doet op de achterwielen…

Ik zie dat je in Eindhoven bent geweest voor de keuring, mag ik vragen bij wie?
L' histoire:
Axel-GS break-CX 2.5TD-CX 2.0-BX-BX break-Xantia 2.0i-Xantia 1.9 sd break(traag!)-XM 2.0i break-Berling D-Berlingo multispade 1.4-C5 break 3.0 V6 automaat exclusive 2002-Xantia 1.8i 16v automaat 1999(laatste 2 zijn huidige wagens)
H@nsH

Berichtdoor M&M » ma 07 mei, 2018 14:54

Dat lijkt mij apk DAG eindhoven , gezien het nummer ;-)
Lang leve google!
CX 20 TRE ‘82 Sable doré & Xantia 2.0i 16v AL4 ‘99 Vert Vega & 2008 1.2 Allure aut. ‘17 Gris Platinium
M&M

Berichtdoor boes » ma 07 mei, 2018 16:42

Er staat overigens dat de ADAL's vervagen.
Dat lijkt me best ernstig als die dingen ineens doorzichtig worden.

Alle gekheid op een stokje. De LPG slang vervangen, gasdoppie erop, uitlaat gasdicht maken, fusee checken, lampje kentekenplaat en opnieuw aanbieden bij een ander.
Succes!
Huidige voiture:
Citroën C3 e-Hdi, 68kW
Xantia ervaring:
1.6 met nix op lpg
1.9 xudte sx
2.0 110 hdi exclusive
boes

Berichtdoor M&M » ma 07 mei, 2018 17:29

Mee eens :-) !
CX 20 TRE ‘82 Sable doré & Xantia 2.0i 16v AL4 ‘99 Vert Vega & 2008 1.2 Allure aut. ‘17 Gris Platinium
M&M

Berichtdoor ruudtx » ma 07 mei, 2018 20:13

Breng m maar naar mijn garage, ik was bij de laatste APK maar 50 E kwijt.
Wat is schappelijk prijsje?
ruudtx

Berichtdoor cosmos81 » ma 07 mei, 2018 22:13

boes schreef:Er staat overigens dat de ADAL's vervagen.
Dat lijkt me best ernstig als die dingen ineens doorzichtig worden.

Alle gekheid op een stokje. De LPG slang vervangen, gasdoppie erop, uitlaat gasdicht maken, fusee checken, lampje kentekenplaat en opnieuw aanbieden bij een ander.
Succes!

Vond het ook al een apart gegeven dat ADAL,s vervagen :D dank voor je advies ! Maar hij had hem sorry haar :wink: al aangemeld...kan ik dan nu, nadat ik jouw lijstje gemaakt heb aanbieden bij een ander.
cosmos81

Volgende

Keer terug naar Te koop