C5 ph2 1.6HDiF

dus niet over Xantia's

Re: C5 ph2 1.6HDiF

Berichtdoor slimenslecht » do 12 jan, 2017 01:55

Bij min 12 met sneeuwbuien stil komen te staan met een verbrande dynamo is ook niet leuk (ervaringsdeskundige met een 2CV).

Maar het zal wel even aankunnen, zolang het lager maar niet muurvast slaat. En dynamo wisselen is halfuurtje werk, zo te zien kan je er redelijk goed bijkomen.
Maar was het zeker je lager en niet je multiriem die je hoorde?
Zweven is een ongekende ervaring.
3 x AX, 2 x 2CV, en een hoop andere merken
RIP: 1997 Xantia Break 1.8i X, orga 7444 U7, kleur KJWMR
Nu: 1997 Xantia Break 2.0 16V SX, orga 7392, kleur KQHMR

Bubba J. says: "Drinking beer and watching Nascar"
Avatar gebruiker
slimenslecht
 
Berichten: 3233
Geregistreerd: vr 02 jun, 2006 11:43
Woonplaats: Schagerbrug naast Chicago N-H

Re: C5 ph2 1.6HDiF

Berichtdoor ZX1.4i » do 12 jan, 2017 02:17

Multi-riem en spanrol zijn nieuw, zitten er net 2 maanden op, samen met de D-riem en waterpomp vervangen.
Heb met de schroevendraaier tegen je oor methode geluisterd, het kwam duidelijk uit de dynamo.
Binnenkort maar even aanpakken, zag op internet dat ze c.a. €100 zijn, hele andere bedragen dan €300+ voor een dynamo van een HDI :?
Hopelijk heeft iemand nog zo een ding liggen, dan knal ik deze er van het weekend effe in, anders word het online bestellen en een weekje wachten.
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
Avatar gebruiker
ZX1.4i
 
Berichten: 1525
Geregistreerd: vr 23 apr, 2004 02:11

Re: C5 ph2 1.6HDiF

Berichtdoor henkr » do 12 jan, 2017 10:01

Soortgelijk probleem hier!
De "nieuwe" 106-aut heeft een boordspanning van 13,2 V, nieuwe dynamo staat ook voor een dikke 200 in de boeken.
Eerst nog maar even kijken of het iets simpels als vastzittende koolborstels kan zijn.

Groet Henk
"la meilleure voiture française jamais construite"
Xantia 2.01 16V break exclusive automaat orga 8352 U7 kleur EKQD
Avatar gebruiker
henkr
 
Berichten: 3359
Geregistreerd: zo 10 jul, 2011 19:42
Woonplaats: Eelde

Re: C5 ph2 1.6HDiF

Berichtdoor Jochem » do 12 jan, 2017 17:36

Ik ben wel benieuwd naar het spruitstukverhaal, of een spruitstuk van een 2.0 op een 1.8 meer vermogen levert. Keep me posted please ;)
GSA Spécial '81 - Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X '93 - Rouge Furio
Xantia 1.8i 16v SX '97 - Rouge Hermes
Xantia 2.0i 16V VSX '93 - Gris Quartz
Ex: BX Chic '91, Saxo 1.4i Sport '98
Avatar gebruiker
Jochem
Moderator
 
Berichten: 4992
Geregistreerd: zo 14 dec, 2008 14:28
Woonplaats: Zwolle

Re: C5 ph2 1.6HDiF

Berichtdoor ZX1.4i » vr 13 jan, 2017 01:00

Binnenkort ga ik uitzoeken of het past, als de pakkingen overeenkomen, dan zou het moeten passen.
Jouw Xantia is van 97, ligt dicht tegen mijn 406 van eind 95 aan, dan heb je ook een metalen inlaatspruitstuk ?
Heb begrepen dat kunststof inlaat gladder is van binnen en de warmte slecht geleid, dus koelere lucht in de motor.

Nog net te zien op de foto, links van het gasklephuis, zie je 3 stekkers, die zijn niet aangesloten, ze zitten loos op een beugel.
Zijn ze bij jouw Xantia wel aangesloten of zelfs aanwezig ?
Het spruitstuk komt uit sloop 2.0-16V, van Zwevend tapijt, het gasklephuis wat daar op zat, had meer stekkers.

Heb de dynamo ook maar besteld, van Bosch voor € 135, had toch een set handremkabels nodig voor de Xsara van mijn oom.
Is een 80A ipv 90A, er staat echter bij, geschikt voor voortuigen met 80 en 90A dynamo, die 10A verschil geloof ik wel, zoveel elektronica zit er niet op de 406.

Afbeelding
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
Avatar gebruiker
ZX1.4i
 
Berichten: 1525
Geregistreerd: vr 23 apr, 2004 02:11

Re: C5 ph2 1.6HDiF

Berichtdoor mpostma » vr 13 jan, 2017 11:55

Jochem schreef:Ik ben wel benieuwd naar het spruitstukverhaal, of een spruitstuk van een 2.0 op een 1.8 meer vermogen levert. Keep me posted please ;)


Is dat ook op feiten gebaseerd of meer op aannames. En wat zouden de verschillen zijn?

Kunstof/metaal: vaak worden inlaatspruitstukken verwarmd met koelwater om te voorkomen dat ingepoten benzine condenseert op een koud spruitstuk. Niet goed verdampte benzine verbrandt ook niet lekker.

Verder hoeven dikkere buizen niet perse te betekenen dat je vermogen toeneemt. Het volume is in de gunstigere gevallen juist precies aangepast aan de inhoud van de motor.

Wat betreft de afwerking aan de binnenkant. Is een glad oppervlak wel zo gunstig? Een ruw oppervlak van bijv. golfballetjes heeft juist een gunstig effect. Ik vermoed dat je er totaal niks van gaat merken (anders dan placebo).
Citroën GS Club Break '78
Yamaha FZ6S Fazer '04
Volvo V70N 2.4 '02 Afbeelding
Renault Megane I 1.6 16v '02 Afbeelding
Avatar gebruiker
mpostma
 
Berichten: 2709
Geregistreerd: ma 22 dec, 2003 20:18
Woonplaats: Kongahälla, Zweden

Re: C5 ph2 1.6HDiF

Berichtdoor ZX1.4i » vr 13 jan, 2017 14:37

Ze zijn op een gegeven moment overgestapt op kunststof inlaten, zal wel een reden voor zijn.
Afgezien van het feit of het wat uitmaakt, ik heb dat spruitstuk kado gekregen, leuk low-budget project om mee te experimenteren, en wie weet wat het resultaat is :D

Om het te monteren, zal de injector rail eraf moeten, iets wat ik al van plan was, om de O-Ringen te vervangen.
Zou niet de eerste XU motor zijn die in de fik vliegt vanwege lekkende benzine, O-Ringen zijn nu 21 jaar oud.
Alleen zijn die O-ringen niet goedkoop, € 60 a € 80 voor een setje van 8, nog altijd goedkoper dan een brandje.
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
Avatar gebruiker
ZX1.4i
 
Berichten: 1525
Geregistreerd: vr 23 apr, 2004 02:11

Re: C5 ph2 1.6HDiF

Berichtdoor mpostma » vr 13 jan, 2017 14:45

Kunstof is lichter en goedkoper. MAar als je het mij vraagt is alu beter. Veel duurzamer.

Mijn buurmans ZX (met 1.8 16v) had wel eens zo'n ongelooflijk gevaarlijk benzinelek. Maar daar was het simpelweg de brandstofleiding naar de injectorrail die een fijne straal benzine stond te piesen. Ik heb ter plekke de leiding een paar cm ingekort en hem "opgedragen" zowel de aanvoer als retourleiding zsm te laten vervangen.

Of die O-ringen zo problematisch zijn weet ik niet.
Citroën GS Club Break '78
Yamaha FZ6S Fazer '04
Volvo V70N 2.4 '02 Afbeelding
Renault Megane I 1.6 16v '02 Afbeelding
Avatar gebruiker
mpostma
 
Berichten: 2709
Geregistreerd: ma 22 dec, 2003 20:18
Woonplaats: Kongahälla, Zweden

Re: C5 ph2 1.6HDiF

Berichtdoor slimenslecht » vr 13 jan, 2017 20:15

Er loopt aan de (als je er voor staat) linkerzijde (distrikant)een brandstoftoevoerslang in een scherpe bocht (U~dacht ik). Die willen wel eens scheuren. Mijn keurmeester controleert die standaard, zit er altijd even aan te voelen en buigen.

Hij zei ook eens tegen mij dat die nog al eens scheuren, was al bekend bij mij.
Zweven is een ongekende ervaring.
3 x AX, 2 x 2CV, en een hoop andere merken
RIP: 1997 Xantia Break 1.8i X, orga 7444 U7, kleur KJWMR
Nu: 1997 Xantia Break 2.0 16V SX, orga 7392, kleur KQHMR

Bubba J. says: "Drinking beer and watching Nascar"
Avatar gebruiker
slimenslecht
 
Berichten: 3233
Geregistreerd: vr 02 jun, 2006 11:43
Woonplaats: Schagerbrug naast Chicago N-H

Re: C5 ph2 1.6HDiF

Berichtdoor Jochem » za 14 jan, 2017 03:19

ZX1.4i schreef:Binnenkort ga ik uitzoeken of het past, als de pakkingen overeenkomen, dan zou het moeten passen.
Jouw Xantia is van 97, ligt dicht tegen mijn 406 van eind 95 aan, dan heb je ook een metalen inlaatspruitstuk ?
Heb begrepen dat kunststof inlaat gladder is van binnen en de warmte slecht geleid, dus koelere lucht in de motor.

Nog net te zien op de foto, links van het gasklephuis, zie je 3 stekkers, die zijn niet aangesloten, ze zitten loos op een beugel.
Zijn ze bij jouw Xantia wel aangesloten of zelfs aanwezig ?
Ik heb een kunststof spruitstuk. Die stekkers ga ik binnenkort eens checken. Maar afgaande op deze foto van mijn motorruimte denk ik niet dat ik die stekkers heb:

Afbeelding
GSA Spécial '81 - Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X '93 - Rouge Furio
Xantia 1.8i 16v SX '97 - Rouge Hermes
Xantia 2.0i 16V VSX '93 - Gris Quartz
Ex: BX Chic '91, Saxo 1.4i Sport '98
Avatar gebruiker
Jochem
Moderator
 
Berichten: 4992
Geregistreerd: zo 14 dec, 2008 14:28
Woonplaats: Zwolle

Re: C5 ph2 1.6HDiF

Berichtdoor ZX1.4i » za 14 jan, 2017 04:15

Bedankt voor de foto, dit maakt het plaatje weer wat duidelijker.

Zo te zien gaat een Xantia 2.0-16V spruitstuk passen op een 1.8-16V van een Xantia en 406, met wat kleine aanpassingen.

406 heeft een tussenplaat/pakking (nr. 3) tussen de inlaat en de kop, deze komt te vervallen.
Pakkingen van de Xantia nr. 2 hebben dezelfde vorm als de tussenplaat nr.3 van de 406.

Gasklephuis van de Xantia zit met M8 bouten vast, die van de 406 met M6.
Als de steek en doorlaat gelijk zijn, dan is het een kwestie van iets opboren indien de gaten niet ruim genoeg zijn.
Gasklephuis van de 406 loshalen en even passen op het Xantia spruitstuk, is de makkelijkste manier denk ik.

Het 406 spruitstuk heeft een resonantie-box, nr.10, het Xantia spruitstuk heeft dit niet meer bij een kunststof inlaat.
Mogelijk is men overgestapt naar kunststof om het stiller te krijgen.
Het 2.0-16V spruitstuk lijkt een korter inlaat traject te hebben, zal ze volgende week eens naast elkaar leggen.

0361 F4 tot orga nr. 7538 (alu)
0361 R1 Vanaf orga nr. 7539 (kunststof)

406 1.8-16V
Afbeelding

Xantia-1b / 1.8-16V
Afbeelding

Xantia-2 / 2.0-16V
Afbeelding
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
Avatar gebruiker
ZX1.4i
 
Berichten: 1525
Geregistreerd: vr 23 apr, 2004 02:11

Vorige

Keer terug naar Off-topic

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten