Oriënteren op een Xantia

Vraag of geef hier advies over auto's of bedrijven.

Oriënteren op een Xantia

Berichtdoor Brabander » wo 01 jun, 2016 22:47

Beste forumleden,

Ik speel met de gedachte om een Xantia Berline aan te schaffen als vervanging voor mijn Volvo 480. Maar ik ben zoekend naar de do's en don'ts op het gebied van Xantia's. Hopelijk kunnen jullie me daarbij helpen.

Ik zoek een comfortabele auto die geschikt is voor mijn woonwerk ritten. Die gaan vooral over de snelweg en tellen op tot zo'n 35.000 km per jaar. Volgend jaar daalt dat naar circa 24.000 verwacht ik. Desondanks zoek ik naar een auto op benzine. Diesels hebben nogal hoge kilometerstanden en ik wil graag een auto die qua kilometers nog gemakkelijk een ton mee kan. Bovendien worden oudere diesels op steeds meer plekken geweerd. Wat krachtreserve onder het gaspedaal vind ik erg prettig, ik zoek dus een 2.0 16v of een Turbo CT. Hebben deze motoren specifieke zwakke punten? Kunnen ze goed op LPG?

Verder: zijn er grote kwaliteitsverschillen tussen een type 1 en 2? Ik lees op de site van AutoWeek CarBase dat de versies met de 2.0-liter van na de facelift zowel trager als dorstiger zijn. Dat lijkt me vreemd, klopt dat wel? Wat doen de 2.0 en de Turbo qua verbruik ongeveer (met handbak)?

Verder ben ik gesteld op luxe. De pre-facelift VSX of de Exclusive van na de facelift zijn de topversies, toch? De V6 Activa is te duur in het gebruik, dus die valt af. Bovendien lees ik in een test van AutoWeek dat de Activa het spreekwoordelijke zwevend gevoel mist. Zijn er nog specifieke opties die de moeite zijn van het zoeken, of juist die je beter kunt mijden?

Vragen, vragen.... hopelijk hebben jullie wat tips en antwoorden voor me. Alvast hartelijk dank!

Groeten,
Jeroen
Volvo 480 ES 2.0i (1995), dark green
Mazda 6 Sportbreak 1.8 Dynamic (2004), velocity red
Brabander

Re: Oriënteren op een Xantia

Berichtdoor M&M » wo 01 jun, 2016 23:19

Een type 2 is wat " degelijker " en heeft iets minder kwaaltjes , zeker als je daar flink kilometers mee gaat maken zou ik voor een nieuw type gaan ...
Dat de 16v slomer is , onzin hoor , zeker de 2.0 16v is een prima krachtbron voor een Xantia , racewagen is het niet maar kan meer dan uitstekend meekomen ;-)
Dorstiger is die ook niet !

Zoek een 2.0 16v als exclusive of gewoon een " sx " met ( alle ) opties want die doet daar weinig ( niets ) voor onder , een exclusive is wat minder makkelijk te vinden ...
Wat is een onmisbare optie , tja dat is iets wat je zelf moet bedenken ;-) , een mooie weinig voorkomende is bv een fabrieks schuifdak

Suc6 met de zoektocht , misschien ook eens over de grens kijken !!! Daar staan vaak leuke met lage kilometerstanden
CX 20 TRE Sable doré & Xantia 2.0i 16v AL4 Vert Vega & 2008 1.2 Allure automaat Gris Platinium
M&M

Berichtdoor JW-C5 » wo 01 jun, 2016 23:24

Ter aanvulling: de TCT is er alleen als Break, er even van uitgaand dat je geen Activa wilt hebben.

Overigens, in je voorsteldraadje schreef je dat je een Berline zou willen hebben, geen Break omdat die "te groot" zou zijn.
Dat geldt misschien voor de inhoud, de buiten afmetingen zijn praktisch dezelfde.

En een Break was toch jouw ideaal, vroeger?
Dat is 'ie van mij nog steeds :wink:

Groet,
JW
C5 Break V6 BVA6 Exclusive 2007 KKQD Afbeelding
Voorheen: Xantia II 2.0i-16V Break SX AL4 juli-2000 met leer, CB's en smurfenolie. ORGA 8603-U7-KPKD
JW-C5

Berichtdoor M&M » wo 01 jun, 2016 23:27

Een berline heeft m.i. wel een voordeel , zeker als je de heuliez plekken in ogenschouw neemt ;-) ( en vaak lekkende achterklep )
Hoewel natuurlijk prima op te lossen zijn de berlines die je hier in NL tegenkomt vaak net even " netter " en minder uitgeleefd ( break is vaak werkpaard geweest )
CX 20 TRE Sable doré & Xantia 2.0i 16v AL4 Vert Vega & 2008 1.2 Allure automaat Gris Platinium
M&M

Berichtdoor henkr » do 02 jun, 2016 11:52

Uitzonderingen daargelaten natuurlijk! :P

Afbeelding

Groet Henk
"la meilleure voiture française jamais construite"
Xantia 2.01 16V break exclusive automaat orga 8352 U7 kleur EKQD
henkr

Berichtdoor Brabander » do 02 jun, 2016 14:07

Heuliez-plekken? Wat zijn dat?

Verder, dank voor alle reacties. Ik heb bij Garage de l'Est in Vlaardingen een hele mooie 2.0 VSX zien staan, import uit Frankrijk. Twee nadelen: de kleur (beige) en de prijs (7 mille!). Linkje: http://www.delest.nl/franse-klassiekers/389/Citroen-Xantia-20i-VSX.html

Wat een plaatje, maar echt te prijzig voor me. Ik kan tot 3 mille gaan. Maar de tip om over de grens te kijken neem ik ter harte. Als Garage de l'Est ze kan vinden in Frankrijk, dan moet dat zelf ook wel lukken, toch? Zijn er goede Franse occasionsites? En, mocht ik wat moois vinden, zijn er bedrijven die je kunnen helpen met de import-rompslomp? Of is dat prima zelf te doen (mijn Frans is belabberd).
Brabander

Berichtdoor henkr » do 02 jun, 2016 14:23

De Heuliez- hoek is een inmiddels beruchte plek waar breaks graag willen gaan roesten op de overgang van linkerdorpel naar achterscherm.
Het heeft die naam gekregen omdat dat deel niet door Citroën maar door de fa. Heuliez in elkaar gezet is, kennelijk enigszins met de Franse slag.
Wat de taal betreft: Je begint gewoon met de openingszin: "Citroën un jour, Citroën toujours", dan is het ijs gebroken en de rest gaat vanzelf. :)

Groet Henk
"la meilleure voiture française jamais construite"
Xantia 2.01 16V break exclusive automaat orga 8352 U7 kleur EKQD
henkr

Berichtdoor JW-C5 » do 02 jun, 2016 15:13

Wat voorbeelden van de Heuliez-hoek:
viewtopic.php?f=1&t=18410&start=0&hilit=heuliez
http://xantiaclub.net/forum/viewtopic.php?f=1&t=12089
In beide draadjes is te lezen dat het voornamelijk voorkomt bij de Break, maar óók bij Berlines.

Let daar dus goed op als je een Xantia aanschaft.

Groet,
JW
C5 Break V6 BVA6 Exclusive 2007 KKQD Afbeelding
Voorheen: Xantia II 2.0i-16V Break SX AL4 juli-2000 met leer, CB's en smurfenolie. ORGA 8603-U7-KPKD
JW-C5

Berichtdoor M&M » do 02 jun, 2016 15:29

Ik zou vooral België en Duitsland niet overslaan ...
België ; kapaze
Duitsland ; http://www.mobile.de
Frankrijk ; https://www.leboncoin.fr

En vergeet in NL Enting niet ! Die heeft altijd kwalitatief mooie Xantia's staan ( niet voordelig )
M&M

Berichtdoor M&M » do 02 jun, 2016 16:54

M&M

Berichtdoor H@nsH » do 02 jun, 2016 17:36

Bereid je wel voor op een enorm schokkende ervaring als je uit een stug geveerde Volvo in een Xantia stapt!!
In Frankrijk is een levendige 2e hands handel tussen particulieren omdat inruil bij een garage daar vaak minder oplevert en niet gebruikelijk is.
En er rijden daar nog veel HDi's met weinig kilometers rond, er is namelijk niet zo'n belachelijk systeem dat je bij diesel/lpg meer wegenbelasting betaald. Nadeel is alleen wel dat er dan ook exemplaren tussen zitten die alleen korte afstandjes hebben gereden.
Op leboncoin kun je ook nog op regio zoeken da's wel zo handig.
L' histoire:
Axel-GS break-CX 2.5TD-CX 2.0-BX-BX break-Xantia 2.0i-Xantia 1.9 sd break(traag!)-XM 2.0i break-Berling D-Berlingo multispade 1.4-C5 break 3.0 V6 automaat exclusive 2002-Xantia 1.8i 16v automaat 1999(laatste 2 zijn huidige wagens)
H@nsH

Berichtdoor Alfred- » do 02 jun, 2016 19:36

Welkom op dit forum.
Ik lees dat je de diesels al had afgewezen.
Toch zou ik dat nog eens heroverwegen.

Ik (en totaal niet bevooroordeeld :^o ) zou voor een HDi 110 gaan en die laten chippen.
Het rijdt heerlijk met erg veel trekkracht bij laag motortoerental. Op de snelweg ben je gewoon in de vijf de meeste wagens de baas. Enig minpunt, het rijdt niet opwindend hij gaat gewoon als een speer en je voelt alleen trekkracht.
Niet onbelangrijk, het verbruik is laag, mijn (gechipte) break rijdt een langdurig gemiddelde van rond 1:19.
Een hoge km stand als 300k of 400k hoeft geen enkel probleem te zijn voor een HDi.

Probeer er een te vinden van 2001, die zijn euro3 en mogen (zover ik weet) nog overal rijden.

Mvg. Alfred.
Xantia break HDi 110+ (2001)

UFO’s bestaan, alleen hun herkomst klopt niet.
Alfred-

Berichtdoor ZX1.4i » vr 03 jun, 2016 07:56

Euro 3 of niet, steden als Utrecht en Rotterdam kijken naar het bouwjaar, onder de 2001 is verboden toegang :?
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
ZX1.4i

Berichtdoor NdeJ » vr 03 jun, 2016 09:02

M&M schreef:
En vergeet in NL Enting niet ! Die heeft altijd kwalitatief mooie Xantia's staan ( niet voordelig )

Nee, zeker niet voordelig. Maar het zijn wel altijd hele mooie en goede exemplaren met een lage km.stand.
Als je een luxe Xant zoekt, zou je de Plus uitvoering ook kunnen nemen. Dit zijn de laatst geproduceerde Xantia's en zijn bijna net zo luxe als een Exclusive. Een Deauville moet je dan weer niet doen, dat is een instapper zonder airco.
Succes met je zoektocht!

Hier nog even een Enting occasion.
http://www.autowereld.nl/citroen/xantia ... tails.html

Groet, Nico
Xantia 2.0i 16v break `99
ORGA 8241, KPKD
Leerpakket, lmv Castellet

Gehad: 4 x 2cv, 3 x ds, 3 x ax, 1 x bx, 1 x zx
1 x Visa ( GT ), inmiddels 3e xantia
NdeJ

Berichtdoor Brabander » vr 03 jun, 2016 13:32

Bedankt voor jullie reacties. Er is me een hoop duidelijk geworden. Al zoekend valt me op dat een 2.0 16v Exclusive met een lage km-stand (beneden 150.000 km) niet gemakkelijk te vinden is. Een Plus heb ik ook nog niet gevonden. Ik blijf rustig verder zoeken...

In Frankrijk staan wel de meeste Xantia's, het Duitse en Belgische aanbod valt me tegen. De kwaliteit van de Franse advertenties is wel slecht hoor, een titel als 'Xantia Essence' en een foto van een halve auto zegt mij niet erg veel en het is moeilijk zoeken zo.

Toch vond ik deze donkergrijze (of is 'ie zwart?): https://www.leboncoin.fr/voitures/974074827.htm?ca=12_s
Lage km-stand, juiste motor, juiste uitvoering, ziet er redelijk uit (voor zover zichtbaar: voor hetzelfde geld zit de linkerkant helemaal in elkaar) en vergeleken met die bij Garage de l'Est een koopje. Bovendien qua afstand van huis ook nog te overzien (ca. 500 km). Wat denken jullie van dit exemplaar?

Dan nog een rode: https://www.leboncoin.fr/voitures/973285336.htm?ca=12_s
Iets hogere km-stand, juiste motor, onbekende uitvoering, foto's te slecht om iets zinnigs over de staat te kunnen zeggen en meer dan twee keer zo duur als die zwart-grijze hierboven.

Een groene met schaafplek op de voorbumper: https://www.leboncoin.fr/voitures/972873215.htm?ca=12_s
Lekker lage km-stand, maar vanwege die schade twijfels over de verdere staat ervan (hoe zuinig zijn ze erop geweest). Ook hier totaal geen info over de uitvoering / uitrusting. Een vraagprijs van € 1000 en die is ook nog onderhandelbaar, dus wel een koopje. Kan dan bijna niets zijn toch? Als het te mooi lijkt om waar te zijn, is dat ook meestal zo.

En hier: https://www.leboncoin.fr/voitures/967941647.htm?ca=12_s
Zeg het maar... als ik het goed begrijp is 'ie de grijze kaart kwijt (??) en met zulke foto's verkoop je toch geen auto? Zou wel de juiste motor hebben en de juiste uitrusting (is pack exclusiv hetzelfde als een Exclusive?). Maar goed, voor € 500 kan het nooit veel zijn...
Brabander

Volgende

Keer terug naar Advies