Verleidelijk aanbod C5, verkopen huidige Xantia ?

Vraag of geef hier advies over auto's of bedrijven.

Verleidelijk aanbod C5, verkopen huidige Xantia ?

Berichtdoor Robin » zo 29 dec, 2013 00:31

Ik heb een aanbod gehad om een C5 III 2.0 HDi Exlcusive Aut 6v FAP (met Hydractive III) met beschermingspack, detectiepack plus en afil van 10/2008 over te kopen met een km stand van 45.000km aan 7.000 eur. De eigenaar is iemand op pensioen en de auto heeft nooit echt afgezien.. (jaarlijkse vakantie naar Frankrijk a 3.000km, rest korte afstanden)
Dus dat lijkt me een zeer interessant aanbod ?

Probleem is echter dat ik op zich nog wel tevreden ben van mijn huidige Xantia II 1.8i 16v Aut AL4 (1998), momenteel iets meer dan 10 jaar in mijn bezit en 194.000 op de teller dus eigenlijk was ik niet echt op zoek naar een nieuwe auto.. Hoewel ik af toe wel al eens droomde over al het comfort dat een C5 III zou bieden..

Ook leef ik al een jaartje met het idee dat de Xantia het niet zo erg lang meer kan gaan volhouden zonder mankementen te gaan vertonen. Momenteel is er nog niets ernstig aan de hand maar hij vertoont wel enige slijtage:
- Hydrauiische pomp lekt een beetje (dit is al ettelijke jaren zo..)
- lekt een klein beetje olie (zweten)
- bediening achteruitkijkspiegel bestuurder werkt niet meer naar behoren. Kan de spiegel enkel nog naar binnen en naar boven bewegen.
- Binnenverlichting geeft slecht contact. Werkt soms wel, soms niet.
- asbakverlichting werkt niet meer
- stuur is afgesleten en voelt ruw aan
- er rammelt iets als er over bulten en oneffenheden gereden wordt
- blokkering hoogteregeling bestuurderstoel is kapot waardoor stoel steeds in hoogste stand staat, en als je er op gaat zitten zakt die door het gewicht in de laagste stand.

Langs de andere kant is de motor en vering steeds goed onderhouden, start en rijd de auto altijd probleemloos, en veert die nog steeds lekker soepel (comfort-bollen en glacial blu)..
Ik vermoed dat de motor nog wel minstens aan 220 à 250.000 km moet geraken zonder problemen? (Wel zijn er rond zijn 45.000km 8 van de 16 kleppen gereviseerd geweest omdat de distributie-riem zich toen enkele tandjes verzet had) en ik doe ongeveer 15 a 20.000km per jaar dus dat zou toch nog min. 2 a 3 jaar zijn dat ik met deze auto zou kunnen blijven rijden.. Maar zou ik dan nog zo'n interessant aanbod tegenkomen ?

Wat zouden jullie in mijn plaats doen (en waarom) ?
En moest ik het doen, wat zou een redelijk prijs zijn waaraan ik mijn Xantia te koop zou kunnen aanbieden ? (behalve bovenstaande mankementen zitten nog enkele krasjes op het kofferdeksel, de lak van plastic bumper is er grotendeels af, de beschermkap van de spiegel aan pasagierszijde is er af en er zit een lichte deuk in de achterportiek aan pasagierszijde)
Xantia II 1.8i 16v Berline Aut-AL4 Benzine 1998 met blauw bloed en comfort bollen.
Robin

Re: Verleidelijk aanbod C5, verkopen huidige Xantia ?

Berichtdoor Rien vdW » zo 29 dec, 2013 10:49

Als je het een probleem vindt dat je tevreden bent, kan ik je geen advies geven. :?
als Citroen een goede 4x4 maakt, hoef ik geen Range Rover meer
Rien vdW

Berichtdoor NdeJ » zo 29 dec, 2013 10:55

Een C5 phase 3 in die uitvoering en met een dergelijke km.stand voor 7000 euro? Dan zou ik niet te lang wachten, lijkt mij. Wat de Xantia betreft, de mankementen die je opsomt lijken me niet onoverkomelijk. En een redelijke vraagprijs, dat zal met 1000 euro al snel ophouden denk ik. Nu nog iemand vinden die hem wil overnemen, wat volgens mij het grootste probleem zal zijn.
Succes met je keuze!

Groet, Nico
Xantia 2.0i 16v break `99
ORGA 8241, KPKD
Leerpakket, lmv Castellet

Gehad: 4 x 2cv, 3 x ds, 3 x ax, 1 x bx, 1 x zx
1 x Visa ( GT ), inmiddels 3e xantia
NdeJ

Berichtdoor rb » zo 29 dec, 2013 12:40

Op zich zijn de voor dagelijks gebruik meest irritante dingen (zoals de vermoedelijke 'rammelstokjes' en die stoelverstelling -> dat is alleen een losse moer als ik me goed herinner) voor weinig zo aangepakt. Dan blijven de uiterlijke beschadigingen gewoon staan en hou je het risico van een auto met 2 ton op de klok. Aan de andere kant weet je van deze wat je hebt gedaan / laten doen aan onderhoud.

Op basis van de verkoopprijzen op de diverse sites in België en gezien de beschrijving van de Xant (kleine 2 ton, 'dans son jus') denk ik dat € 500 al aardig wat is.

De prijs voor de C5 is aantrekkelijk, maar in België zijn de basisprijzen natuurlijk ook lager.

Ik zou 'm laten uitlezen en nalopen op schadeverleden, of zo'n keuring bij de VTB. Als het een break is, zou ik aan je vragen of je het adres even aan mij wil PB'en :wink:.
Zelf: V70 2.5 '08
Fam: X7 HDi 110 '99 ORGA 8149

Ex Fam:
X2 Break SX+ HDi 90 '01 ORGA 8885
X7 V6 24 '98 ORGA 7911
Toch nog ergens goed in.
rb
Moderator

Berichtdoor Robin » ma 30 dec, 2013 00:42

Bedankt voor de reacties en jullie kijk op de zaak.

Rien vdW schreef:Als je het een probleem vindt dat je tevreden bent, kan ik je geen advies geven. :?

Dat was inderdaad ietwat ongelukkig uitgedrukt :-)
Mijn punt was dat ik nog niet actief aan het uitkijken ben naar een vervanging, maar wel regelmatig eens droomde over een nieuwe C5 .. En nu kreeg ik dit aanbod.. waardoor de twijfel toeslaat.. mijn hart zegt meteen ja, dit is mijn droomauto.. mijn verstand denkt aan het financieel plaatje en vraagt zich dus af of dit echt wel nodig is op dit moment..

rb schreef:Als het een break is, zou ik aan je vragen of je het adres even aan mij wil PB'en :wink:

Het is een berline, en met een 2e kind in aantocht hier dacht ik ook aan de Tourer/Break versie waardoor de verstandelijke twijfel nog wat groter is..
(mijn hart is echter altijd al wel voor de berline versie geweest.. )

Morgen ga ik de wagen bekijken.. eens zien wat dat zegt..
De auto zou steeds goed onderhouden zijn door de dealer, meer zelfs dan nodig op kilometer-aantal omdat er maar zo weinig kilometers mee gedaan werden, wist de eigenaar mij te vertellen. Er zitten wel enkele krasjes op, maar zou ongevallen-vrij zijn..
Sowieso moet er bij doorverkoop van auto's in België een technische controle "voor verkoop" plaatsvinden in een van de onafhankelijke keuringscentra, uitgebreider dan de normale verplichte jaarlijkse controle.
Xantia II 1.8i 16v Berline Aut-AL4 Benzine 1998 met blauw bloed en comfort bollen.
Robin

Berichtdoor vlietmansje » ma 30 dec, 2013 08:34

De Xantia levert nooit meer wat op, kost alleen maar geld.

Als je gelegenheid hebt om de C5 te stallen en je hebt de € 7000 liggen zou ik de C5 kopen als die naar je zin is, en stallen.
Doorrijden met de Xantia totdat je een mankement krijgt dat meer dan € 200 - € 300 kost, dan complete auto wegdoen aan liefhebber voor kratje bier en afspraak dat je op de hoogte gehouden wordt wat er met de auto verder gebeurt. Zit je emotioneel ook goed :)
vlietmansje

Berichtdoor NdeJ » ma 30 dec, 2013 10:11

Als je hart voor de berline is, moet je hier gewoon voor gaan. Hier past ook heel goed een kinderwagen en alle bijbehorende attributen in. Wij hebben ons altijd goed gered met onze tweedeurs ZX, ook 2 kinderen, nooit geen ruimteproblemen, behalve met de vakanties misschien, maar zoveel extra ruimte heb je in een Tourer toch niet. Als alternatief kun je altijd nog een dakkoffer gebruiken. En misschien de Xantia schorsen en voor de hobby bewaren? :wink:

Groet, Nico
ORGA 8241, KPKD

NdeJ

Berichtdoor JW-C5 » ma 30 dec, 2013 11:27

De C5-III is geen Berline zoals de Xant is, maar een Sedan. Met een gewone kofferklep dus.
Daar krijg je niet zo makkelijk grote spullen in, kijk dus goed of die kinderwagen er wel goed in gaat, en of je dan nog ruimte overhoudt voor andere spullen.

De Tourer is uiteraard heel veel ruimer op dit punt :idea:

Groet,
JW

PS. De vraag is of het hier inderdaad een C5-III betreft, en niet een laat geleverde C5-II, een winkeldochter dus.
C5 Break V6 BVA6 Exclusive 2007 KKQD Afbeelding
Voorheen: Xantia II 2.0i-16V Break SX AL4 juli-2000 met leer, CB's en smurfenolie. ORGA 8603-U7-KPKD
JW-C5

Berichtdoor Robin » di 31 dec, 2013 00:55

Ik ben vandaag gaan kijken naar de auto.. Het is alles wat beloofd werd, en meer. Het bleek inderdaad een Sedan te zijn, wel degelijk een Ph 3 en niet een gewone exclusive maar een exclusive plus met gps, mp3 hdd, dolby surround, raamverduisteringen, etc.. ik zou niet weten wat er niet op zat (behalve dan een open dak)
Het was volgens de eigenaar een van de eerste ph 3's verkrijgbaar in België destijds.
Hij is jaarlijks netjes op onderhoud geweest, telkens met gedetailleerde factuur.
Ik hoorde of voelde absoluut niets verkeerd aan de wagen, die reed heel lekker. Enige 'minpuntjes' waren wat krasjes hier en daar en kleine beschadiging aan het leder van de passagierszetel, vermoedelijk afkomstig van een dames-handtas die er over kraste bij uitstappen.
De banden vooraan hadden hun beste tijd gehad, en er zat een braam op de remschijf.. wat me wel normaal lijkt voor originele banden en remmen rond deze km-stand.

Maar.. Intussen was de eigenaar blijkbaar beter geïnformeerd, en vroeg niet langer 7000eur, maar 12.000eur :o en wou na enig aandringen nog zakken tot 10.000 ...
Ik realiseer dat dit in theorie nog steeds een koopje is.. maar toch minder uitzonderlijk als 7000eur .. En hoewel ik er persoonlijk nog wel 10.000 aan zou willen geven, is mijn wederhelft momenteel onvermurwbaar, en was mijn max bod 8000 waarop de onderhandelingen stopten..
Met ons 2e kind op komst, kan die 3000 eur extra voor een auto die we in theorie momenteel niet "nodig" hebben er voor haar niet af.. Moest het een Tourer model zijn, had het een ander verhaal geweest, want dat zou in functie van de kinderen zijn..Maar helaas, ze vreest dat de kofferruimte te klein is, hoewel de kinderwagen er net in paste is deze volgens specs idd 40 liter kleiner dan van de Xantia en die is momenteel soms al krap en het idee van een extra bak op het dak was wel leefbaar voor de oorspronkelijke prijs, maar ziet ze tegen deze prijs niet meer zitten.. :cry:

Ik hoop de komende dagen nog geld uit onverwachte hoek te zien vallen.. maar ik vrees er voor ... <zucht>...
En ik ga nu een beetje half depressief zitten mokken .. denk ik..
Robin

Berichtdoor NdeJ » di 31 dec, 2013 10:03

Tja vrouwen, ook in België hebben ze dus het laatste woord. :( Als het je puur om kofferbakruimte te doen is, ben je trouwens beter af met een Phase 2 Break dan met een Phase 3 Tourer, dat scheelt bijna 60 liter.

Groet, Nico
ORGA 8241, KPKD

NdeJ

Berichtdoor Lbarré » di 31 dec, 2013 13:44

Ik had ook eens gekeken naar zo'n C5 III en dit gevonden inzake prijs
http://www.autogids.be/richtprijs-tweed ... en-c5-('08).cfm

Maar dan ook dit bericht:
http://www.autogids.be/technische-kenme ... 67792.html :roll:
Lbarré

Berichtdoor web » di 31 dec, 2013 14:47

Zet het maar uit je hoofd nu, want als er straks ook maar IETS aan kinderspullen niet past in die sedan-bak, dan hoor je dat nog jaaaren... :wink:
Afbeelding
web

Berichtdoor Robin » di 31 dec, 2013 19:07

NdeJ schreef:Tja vrouwen, ook in België hebben ze dus het laatste woord. :(

Dat zal toch wat universeel zijn.. :?

web schreef:Zet het maar uit je hoofd nu, want als er straks ook maar IETS aan kinderspullen niet past in die sedan-bak, dan hoor je dat nog jaaaren... :wink:

En dat is inderdaad ook een sterk punt..vandaar dat ik alvast die bak op het dak had belooft aan haar :-)

In elk geval bedankt voor al jullie raad, advies en uiteindelijk steun..
Ik zal mijn zinnen maar eens terug op mijn eigenste xantia zetten en eens kijken hoe die mankementjes aan te pakken...

rb schreef:die stoelverstelling -> dat is alleen een losse moer als ik me goed herinner

Hier vrees ik echter voor, ik heb ook wat losse plastic stukken er onder uit zien vallen.. maar daar open ik nog weleens eens een ander topic voor als ik er niet uit kom :-)
Robin

Berichtdoor Robin » di 31 dec, 2013 19:15

En een gelukkig nieuwjaar gewenst natuurlijk !
Robin

Berichtdoor Rien vdW » wo 01 jan, 2014 14:11

En dat is inderdaad ook een sterk punt..vandaar dat ik alvast die bak op het dak had belooft aan haar :-)

Waar laat je dan je schoonmoeder? :D
FF serieus, na jaren in een Xantia Break heb ik een tijd een Xsara Coupe gereden. Ben als sinds m'n jongste jaren kampeerder en had ik met de Xsara voortdurend problemen om alle losse bagage achterin te krijgen. Grootste ergernis: een deels gevuld koelkastje over die rand heen te tillen en zo te plaatsen, dat er nog andere zooi in het achteronder past. Nu met de Xantia Break - drempelloos - dus schuif er maar in. Ik veronderstel dat je als jonge vader ook je rug wil sparen :P
als Citroen een goede 4x4 maakt, hoef ik geen Range Rover meer
Rien vdW

Volgende

Keer terug naar Advies