1.9 TD of 2.0 HDi?

Vraag of geef hier advies over auto's of bedrijven.

1.9 TD of 2.0 HDi?

Berichtdoor Matthias » vr 30 aug, 2013 08:06

Mede Xantianen

Doordat ik wellicht veel meer km's ga doen voor mijn werk, ben ik op zoek naar een Xant op diesel. Jammer genoeg zal binnenkort mijn Xantia op benzine dus toch plaats moeten ruimen, al zal hij wellicht in de familie blijven.

Nu was ik op zoek naar een 2.0 HDi, waaronder die van Ferdi die hier op het forum verkocht wordt, alle HDi's die ik tegenkwam hadden +/-230 000km ervaring. Tot ik gisteren ook een 1.9 TD Exclusive, met alles erop en eraan, tegenkwam. Voor de aankoopprijs moet ik deze wagen niet laten, de km-stand is dan weer een minpunt. nl.: 240 000km.

Nu wil ik weten welk type motor een goeie keuze met oog op de toekomst, een 2.0 Hdi of een 1.9 TD, gelet op het feit dat ik wellicht 40 a 50 000km per jaar ga doen, en ook graag een Xant wil die nog 3-4 jaar doorkan. Ik weet dat veel afhangt van de staat van de wagen en het onderhoud, maar dat is bij geen enkele wagen een probleem.

Groeten
Matthias
Nu:
- C6 2.2 HDi Exclusive 190 000km
- BX 1.4 Basis 79 000km
Matthias
 
Berichten: 262
Geregistreerd: zo 17 okt, 2010 23:08
Woonplaats: Nieuwkerken-Waas (B)

Re: 1.9 TD of 2.0 HDi?

Berichtdoor NdeJ » vr 30 aug, 2013 09:27

Volgens mij kunnen beide diesels hoge km. standen aan, de HDI is de modernere van de twee en zal wellicht wat zuiniger zijn. De onderhoudshistorie is wel belangrijk natuurlijk. Zo heeft medeforumer Avernooy al 552000 km gereden met z'n HDI.
viewtopic.php?f=6&p=307628#p307628
Succes met je keuze!

Groet, Nico
Xantia 2.0i 16v break `99
ORGA 8241, KPKD
Leerpakket, lmv Castellet

Gehad: 4 x 2cv, 3 x ds, 3 x ax, 1 x bx, 1 x zx
1 x Visa ( GT ), inmiddels 3e xantia
NdeJ
 
Berichten: 1155
Geregistreerd: zo 10 sep, 2006 19:30
Woonplaats: Oudehaske

Re: 1.9 TD of 2.0 HDi?

Berichtdoor Jochem » vr 30 aug, 2013 18:10

Beide motoren hebben idd hun onverwoestbaarheid (bij normaal onderhoud natuurlijk) al vaak bewezen. Over het algemeen is het niet de motor die de reden van sloop is bij zulke Xantia's.
GSA Spécial '81 - Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X '93 - Rouge Furio (in ruste)
Xantia 1.8i 16v SX '97 - Rouge Hermes
Xantia 2.0i 16V VSX '93 - Gris Quartz
C5 Break V6 Exclusive '02 - Gris Fulminator
Ex: BX Chic '91, Saxo 1.4i Sport '98
Avatar gebruiker
Jochem
Moderator
 
Berichten: 5127
Geregistreerd: zo 14 dec, 2008 14:28
Woonplaats: Zwolle

Re: 1.9 TD of 2.0 HDi?

Berichtdoor hengelst » zo 01 sep, 2013 18:54

Er is in dit geval geen verkeerde keuze mogelijk, beide zijn bere sterk.
Ik zou met alle twee een keer rijden, de rij eigenschappen zijn erg verschillend.
Wat voor de HDI spreekt is dat hij zuiniger is en met 50k per jaar scheelt dat al snel.

Succes met je keuze.
Polo slow motion Voorheen: Xantia HDI break okt 2000 Bleu Leman KLH 90 PK gechipt tot 117 PK orga 8705 Xantia berline 1.9 d 1995 (550.000 km), peu 306 break 1.9 XRD 1998, zx 1.9 d, peu 205 1.8 d colorline, visa 1.7rd http://www.tweedehandsautokopen.org
Avatar gebruiker
hengelst
 
Berichten: 727
Geregistreerd: ma 19 apr, 2010 14:51
Woonplaats: Nijverdal

Re: 1.9 TD of 2.0 HDi?

Berichtdoor jk19TD » vr 04 okt, 2013 21:58

ik heb in 2003 een Xsara Coupé ph. 2/3 HDi 90 pk nieuw gekocht en onlangs met 530.000 km verkocht.

Gedurende deze hele periode heb ik tussen de servicebeurten nooit olie hoeven bijvullen, olieverbruik dus minder dan 1 liter op 20.000 km.
Bij 300.000 km haalde deze auto op een lang vlak stuk op de Autobahn een topsnelheid van meer dan 200 km/h, 20 km/h meer dan Citroën opgeeft.
Bij ca. 450.000 km haperde de motor af en toe, hetgeen te wijten bleek aan de bedrading van de injectors, en hetgeen is verholpen door de geluiddempende afdekkap (die immers de bedrading kan raken) weg te laten.

Bij 520.000 km is de motor nog net zo vinnig als toen hij nieuw was.
Of hij zijn topsnelheid nog haalt heb ik niet meer geprobeerd, ik reed normaal nooit volgas.

De auto en dus ook de motor is altijd volgens het boekje onderhouden bij een Citroën-dealer.
Behalve bij de eerste paar duizend km is er altijd vol-synthetische olie ingegaan, in verband met de smering van het klepbedieningsmechanisme.
De auto is altijd rustig warmgereden (max. 2000 rpm) , pas als de temperatuurmeter op zijn normale stand staat geef ik meer gas.

(Ook de carrosserie van deze Xsara Coupé was nog geheel vrij van bijgeluiden en corrosie).
Land Rover Discovery 300TDi Commercial (1997)
AX 1.1i

Vroeger: BX ph.2 1.9 RD Break 1984 - AX ph.3 1.5 D 1996- C5 ph.1 2.0 HDi 110pk Break 2003 - Xsara Coupé ph.2 2.0 HDi 90pk 2003 - Xantia 1.9 TD SX Break X1 1997 - Xantia 2.0 HDi 90pk Break 2000
Avatar gebruiker
jk19TD
 
Berichten: 425
Geregistreerd: ma 13 jun, 2011 16:35
Woonplaats: Bij Breda

Re: 1.9 TD of 2.0 HDi?

Berichtdoor Simmetje » wo 09 okt, 2013 21:42

Ik sluit mij aan bij de vorige poster, ook een Xsara (maar dan een break) met de 90pk HDI. De mijne staat nu op 400.000 en loopt nog prima.

De 1.9TD is 1 van de weinige motoren die ik zelf nooit heb gereden.
2002 Xsara 2.0 HDi Prestige
2005 Opel Vectra 1.9CDTi Executive automaat
Simmetje
 
Berichten: 170
Geregistreerd: za 08 nov, 2003 23:14
Woonplaats: Doetinchem


Keer terug naar Advies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast