De xantiarode Xantia van Henk

Alles wat niet in de andere categorieen past.

Re: De xantiarode Xantia van Henk

Berichtdoor Breeze » zo 16 jul, 2017 00:42

Meestal 640 x 480, dat is het normale formaat. Groter, 800 x 600 en 1024 x 768 kan ook maar dan valt er wel eens een randje weg.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket, CB's en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Mio PDA met Sygic McGuider + Google Maps
Afbeelding
Breeze

Berichtdoor henkr » zo 16 jul, 2017 07:47

Zoiets dus?

Afbeelding

Er begint waarachtig een leerproces op gang te komen. :)

Groet Henk
"la meilleure voiture française jamais construite"
Xantia 2.01 16V break exclusive automaat orga 8352 U7 kleur EKQD
henkr

Berichtdoor henkr » zo 13 aug, 2017 18:27

De vakantie is inmiddels weer ruimschoots achter de rug en die verliep niet 100% zoals ik dat gewend was.
We vertrokken met tropische temperaturen in Nederland, de buitenthermometer bleef op de A28 standvastig op 36 staan, dat had ik nog niet eerder meegemaakt.
Wat me meer zorgen baarde was dit:

Afbeelding

Ook dat was geheel nieuw, ondanks de nog hogere buitentemperaturen gecombineerd met steile hellingen in eerdere vakanties bleef de motortemperatuur eigenlijk altijd wel onder de 90.
Ik begon al visioenen te krijgen over Adri zijn Italië-avontuur.
Met enige regelmaat maar even een pauze ingelast, leuk voor de koffie maar qua afkoeling zette het weinig zoden aan de dijk.

Afbeelding

Uiteindelijk een leuke plek gevonden bij Villach in Oostenrijk en besloten om maar niet door te rijden naar Kroatië.

Afbeelding

Omdat mijn verdenkingen toch wel heel erg richting thermostaat gingen en er zowaar een dealer in Villach was, daar maar eens een bezoek gebracht.
Het stemt je toch dankbaar dat je notabene als Hollander ervoor kan zorgen dat er i.i.g. 1 mooie auto bij de dealer voor de deur stond:

Afbeelding

Daar een thermostaat, een thermostaathuis, en de bovenste koelslang gescoord.
Ik had al wel besloten om als het niet echt hoognodig was daar ter plekke de thermostaat te gaan demonteren hoewel ik in geval van nood altijd een beroep zou kunnen doen op de vaardigheden van onze nieuwe milieuvriendelijke labrador :)

Afbeelding

Uiteindelijk zijn we zonder pech na een goede vakantie weer heelhuids thuisgekomen waarna ik natuurlijk gelijk begonnen ben met het demonteren van de thermostaat.
Mijn theorie dat een XU heel ruim gezien een TU is die achterstevoren staat bleek in zoverre juist dat er een aftapplug voor het koelwater aan de achterkant van het blok zit:

Afbeelding

Met deze plug kan je zonder morsen (even een plastic zak voor de aandrijfas langs) al een groot deel van de kvs aftappen:

Afbeelding

Had niet het idee dat er nou veel troep in de kvs zat en de aftapplug zag er ook mooi schoon uit:

Afbeelding

De bovenste koelslang ging zonder problemen los, een bijzondere constructie is het wel:

Afbeelding

En waarachtig! De boutjes door het thermostaathuis lieten zich zonder problemen verwijderen:

Afbeelding

Even later lag het spul al op de werkbank:

Afbeelding

De boutje zijn trouwens in zoverre geniepig dat hoewel ze M6 lijken te zijn het middelste deel slechts een diameter van 5mm heeft, daar staat tegenover dat als ik het goed zie de kwaliteit 10.9 is:

Afbeelding

Omdat ik natuurlijk graag wilde weten wat er nou eigenlijk fout was aan mijn thermostaat de proef op de som genomen door oud en nieuw in een pannetje water op het vuur te zetten:

Afbeelding

De uitslag was "rather shocking" , de oude thermostaat ging eerder en verder open dan de nieuwe! :(

Dit dealerexemplaar was van Thomson-Dauphinoise en dat zei me niet zoveel dus maar gauw via internet een echte Calorstat besteld, deze zou ook een openingstemperatuur van 83 moeten hebben maar de gravure is dermate onhandig dat er net zo goed 83 als 93 op kan staan:

Afbeelding

Het resultaat in heet water was helaas net zo als bij de Thomson. :(

Omdat de volgende verdachte in de reeks natuurlijk de radiator is, deze ook maar gedemonteerd en op zoek gegaan naar een nieuwe (bij Citroën NFP)
Een radiator voor een automaat is in zoverre anders dat behalve de extra 20mm aansluiting er ook een vernauwing in de uitgaande leiding zit:

Afbeelding

Dit fenomeen wordt kennelijk ook onderschreven door Behr-Hella want ze geven het expliciet aan op de tekening:

Afbeelding

De vernauwing (15mm) wordt aangeduid met reductor
De keus was dus makkelijk (dacht ik) : We gaan dus voor een stukje Duitse oerdegelijkheid door juist dit exemplaar te bestellen:

En wat krijg je dan? (Alsof ik al niet genoeg geleden had) Juist! "made in China"

Afbeelding

Nou was dat nog niet het ergste, wat me gelijk opviel was de afwezigheid van de reductor en aanmerkelijk minder koelbuisjes dan bij de originele:

Afbeelding

De leverancier (Winparts) heeft er voor de zekerheid nog eentje besteld maar ook die arriveerde zonder de bewuste reductor.
Dit gaat dus een kwestie worden van heel lang zoeken ( Valeo en NRF hebben hem ook niet meer in het programma) en omdat de Xantia nu naar mijn idee inmiddels lang genoeg drooggestaan heeft heb ik de oude radiator maar weer gemonteerd na hem eerst buiten de auto uitbundig geflusht te hebben.
Omdat er toch al 1 kachelslang los was ook de kachelradiator maar (achterstevoren) doorgespoeld:
De tuinslang op de afvoer en het spoelwater middels een stofzuigerslang weer weg laten lopen:

Afbeelding

Uiteindelijk het systeem weer gevuld op dezelfde manier als ik het altijd bij de TU'tjes doe, aansluitdop op het expansievat en het hele systeem vacuüm gezogen:

Afbeelding

Afbeelding

Op dat moment heb je nog een extra controlemogelijkheid om te zien of het systeem goed dicht is en vervolgens draai je de kraan open en het systeem vult zich vanzelf.
Vervolgens met de druktester een geringe overdruk (0,5 bar is al genoeg) op het systeem, de 2 ontluchtingsnippels open en voilà, alle lucht eruit voordat de motor überhaupt gelopen heeft.

Afbeelding

Zoals het nu lijkt heb ik bijna een jaar de tijd om een nieuwe radiator te vinden, in het ergste geval kan ie met de hand gemaakt worden.(weet nog niet wat zoiets gaat kosten) :)
Zo dat was een heel verhaal (geproduceerd tijdens weekenddienst) :)
@ Nico (NdeJ) nogmaals bedankt voor de instructies m.b.t de plaatjes, zo te zien werkt het goed ! :)

Groet Henk
henkr

Berichtdoor Breeze » zo 13 aug, 2017 19:01

Wat een verhaal! Ik zou eerst met een nieuwe thermostaat kijken of het probleem is opgelost/verbeterd.

Groeten vanuit Mūnsterland.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket, CB's en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Afbeelding
Breeze

Berichtdoor henkr » zo 13 aug, 2017 19:08

Ik had er inmiddels 3 liggen en heb daar naar mijn idee de beste uitgekozen.
Het vervelende in dit verhaal is dat je pas echt weet of het goed is als je een lange steile helling neemt en de buitentemperatuur is 35+. (volgende vakantie dus) :)
Als er uiteindelijk toch een nieuwe radiator in moet kan ik me daar niet echt druk om maken, ga er vanuit dat eentje van 18 jaar zijn beste tijd sowieso wel gehad heeft.

Groet Henk
henkr

Berichtdoor Alfred- » zo 13 aug, 2017 20:29

Mooi en duidelijk verslag, Henk =D>

Als ik het goed begrijp heb je nu van alles vervangen alleen preventief.
De echte oorzaak van de hoge temperatuur is dus niet achterhaald? :(

Mocht in Nederland deze zomer de temperatuur nog eens door de 30 graden gaan is het wellicht een idee om de caravan opnieuw aan te koppelen en een flinke rit te gaan maken. Dan weet je of je volgend jaar met een gerust hart op vakantie kan gaan.
En dan dat pistool-temperatuurmetertje meenemen om eens te kijken wat de temperatuur is op de uitgaande slang van de radiator.

Kan er nog iets mis zijn met de temp-sensor op het blok, de insteek dat alles gebaseerd is op een foute meetwaarde?

Mvg. Alfred.
Xantia break HDi 110+ (2001)

UFO’s bestaan, alleen hun herkomst klopt niet.
Alfred-

Berichtdoor henkr » zo 13 aug, 2017 20:42

Die meting heb ik al even globaal gedaan bij stationair toerental en uitgeschakelde fan, op dat moment valt het koelvermogen eigenlijk best tegen maar ik heb geen referentiewaarden; ingang 80/uitgang 69 graden.
Ik geloof eigenlijk niet zo in een foute sensor omdat de fans precies op het goede moment inschakelen: op de dashboardmeter 90 graden gaan de fans langzaam draaien en bij ruim 95 op volle snelheid, dat is aardig volgens het boekje.
Er zouden in dat geval dus 2 sensoren stuk moeten zijn.

Groet Henk
henkr

Berichtdoor Alfred- » zo 13 aug, 2017 21:49

Is dat zo, dat de tempmeter op het dashboard en de aansturing van de fans twee verschillende sensoren gebruiken?
(Ik kan het opzoeken in de schema's als je wilt).

Mvg. Alfred.

Alfred-

Berichtdoor jantje1948 » zo 13 aug, 2017 22:10

Vorig jaar ging ik voor het eerst met een caravan op pad achter mijn 2.0 16v. Helemaal tot aan Dubrovnik.
Daarbij is de temperatuur ook een paar maal opgelopen tot 110 graden. (natuurlijk wel vaak de airco aan). Omdat er verder niets alarmerends gebeurde heb ik aangenomen dat eea normaal was. Maar op een vlakke weg nog nooit boven de 100, hoewel ik niet weet hoe dat bij 30+ zou zijn.
Ex: 2cv, Renault 4, traction 1938, DSspecial, DS 23ie BVH, GS special, Austin princess 2300, CX 2400 break, BX 1.9RD, CX 2.5 TRD, XM 2.0 16v, MGB, MGC, DS 21ie BVM, Saxo 1.1i.
jantje1948

Berichtdoor bthomas » zo 13 aug, 2017 22:43

Henk, als je het tzt nodig hebt wil ik wel wat voor je draaien op de draaibank om een van die radiateurs te kunnen gebruiken.

Verder wil ik nog een keer vertellen wat ik vorig jaar had. Ik denk dat dat hier niet aan de orde is, want je hebt het niet gehad over stationair. Mijn V6 exclusive had het probleem dat ie bij langzaam rijden of stilstaan te warm werd. Zo warm dat het rode lampje ging branden. Steeds als ik hem naar de garage bracht voor die klacht liep de thermometer niet verder op dan 100 graden. Maar als ik een tijd langzaam reed of stilstond deed het probleem zich opnieuw voor.

Ik heb de auto toen naar GJO gebracht. Ze hebben me twee keer teruggebeld met de vraag wat er nou eigenlijk aan de hand was, want hij deed het toch gewoon? Uiteindelijk is Johan er zelf mee gaan rijden en toen hebben ze gevonden dat een van de fans weliswaar draaide, maar geen kracht had: hij kon hem met de hand tegen houden. Daarop is de motor vervangen voor een nieuw exemplaar, dat nog verkrijgbaar was, en sindsdien heeft het probleem zich niet meer voorgedaan.

Groet,
Bert
bthomas

Berichtdoor ZX1.4i » zo 13 aug, 2017 23:15

Mooi verslag Henk, maar deze foto :shock:
Volgens je vrouw, sta je nooit achter fornuis :D

Afbeelding
Ex: Xantia-1b 1.9D Sensation (Import), Xantia-2 Break 1.9TD SX, Xantia 2.0HDI Plus
Huidige auto: C5 Ph2 1.6HDiF Caractère
ZX1.4i

Berichtdoor Alfred- » zo 13 aug, 2017 23:29

Lijkt niet Emmy’s hand.
Henk beperkt zich met koken tot bijzondere gastronomische specialiteiten :lol:

Alfred-

Berichtdoor henkr » ma 14 aug, 2017 07:14

@ Alfred: als je dat bij gelegenheid een keer wilt opzoeken zou ik zeggen graag ! Jij kan beter schema's doorgronden dan ik
Uiteraard werkt nu in Nederland zonder caravan alles weer volledig normaal.
@Bert : aan zoiets zat ik al te denken : een bus met een gecalibreerd gat in de uitgang of zoiets.
Mocht het nodig zijn dan maak ik graag van je aanbod gebruik want ik had al uitgevogeld dat het niet gaat lukken met iets van pvc of zo
Wat de fans betreft: op het oog lijkt het of ze beide echt op volle kracht blazen maar nader onderzoek in die richting kan natuurlijk nooit kwaad
@ Jan: ik denk dat 100 graden op zich nog niet zo wereldschokkend is, het is juist het verschil met eerdere jaren.
@ Sohail: Dit was dan ook de eerste keer! heel onwennig dus ! :lol:

Groet Henk
henkr

Berichtdoor Breeze » ma 14 aug, 2017 09:25

Ik zie maar 4 pitten. Volgens mij heeft Henk z'n eigen fornuis(je) gekregen.

Adri
Afbeelding
Breeze

Berichtdoor henkr » ma 14 aug, 2017 10:08

Zo ver zal het nooit komen Adri maar geloof me nou maar, het zijn er echt 6 ! :)

Groet Henk
henkr

VorigeVolgende

Keer terug naar Algemeen