Project 2.0i Turbo CT Exclusieve Break

Alles wat niet in de andere categorieen past.

Re: Project 2.0i Turbo CT Exclusieve Break

Berichtdoor trxke » do 23 maart, 2017 14:07

@slimenslecht,
Dank voor de uitleg, ik had al het idee dat het spatbord er af moet en dat is dan nu bevestigd.
Ik zal de zoek functie eens gebruiken, uiteraard zijn alle tips hier nog welkom.

@petervz,
Dank voor het kijken, spijtig dat je de slag niet meer hebt.

We zoeken verder, als er iemand nog iets liggen heeft of weet waar er nog aan te geraken is laat het mij weten aub.

@flinki,
Ik heb geen plannen om de motor te gaan tunen, en heb ook niet het idee dat dit gebeurd is.
Het lijkt mij voor een motor met 262000km op de teller ook niet echt een goed idee.

Die uitlaten zijn moelijk leverbaar, ik heb er nu 1 van bij winparts (de enige die hem bij mijn weten nog kan leveren) en toevallig vond ik achteraf nog een originele op kapaza welke ondertussen ook al thuis ligt.
Ik heb er wel interesse in , kan je mij laten weten wat het merk,vraagprijs en verzending naar België is?

@ZX14i,
Ik vrees er ook voor dat het een moeilijk werkje zal zijn, eerst maar eens de distributie doen met de motor er in en dan kijken of de ratel weg is.
Zoniet zal de motor er toch uit moeten en dan moet hij open,en dan zijn we vertrokken net zoals bij de BX 10j terug...

Er zit nu ook een ratel in maar ik verwacht dat dit uit de spanrollen
Xantia 2.0i Turbo CT Break '98
Xantia 1.8i 16v Break '99
CX Prestige Injection '77
CX 25 GTi Turbo '84
CX 22 TRS '88 te koop!
CX 22 RS Break '88
trxke

Berichtdoor flinki » zo 26 maart, 2017 12:32

Ik heb zelf een tijdje zitten wikken en wegen of ik het zou doen; tunen. Doorslag om het wel te doen is dat ik er nauwelijks gebruik van maak; fel rijden. Maar op de momenten dat je er wel gebruik van maakt, is het een genot. Bovendien wordt hij iets zuiniger. Maar voor nu heb je wel andere dingen aan je hoofd als ik dat zo lees.

Het merk van de einddemper is; Veneporte. Ook gekocht via Winparts. Ik doe em weg voor 25,- Verzendkosten zijn rond de 20 - 25,- verwacht ik.
flinki

Berichtdoor trxke » zo 26 maart, 2017 19:48

Is het een break of een berline die je hebt laten tunen?
Ik heb inderdaad wel eerst andere dingen te doen aan de auto, waardoor tunen nu wel het laatste is waaraan ik denk.
Maar ik zeg niet nooit, eerst eens zien dat ik hem inorde krijg naar mijn normen, dan zien hoe het rijdt en of ik het nodig acht.

De demper wil ik wel kopen, stuur mij maar een pb voor de verdere afhandeling.
CX 25 GTi Turbo '84
CX 22 TRS '88 te koop!
CX 22 RS Break '88
trxke

Berichtdoor trxke » ma 27 maart, 2017 19:55

Gisteren weer een stapje verder met deze Xant :D
Ik ben namelijk een motorkap, passagiersdeur, linker achterdeur en achterbumper in dezelfde kleur gaan ophalen, bij iemand die een HDi 110 break aan het demonteren is.
Ik vroeg terloops of de Xantia ook op lichtmetaal stond "ja er stonden Belfast's onder" en wat denk je ? die heb ik natuurlijk gelijk mee genomen :lol: :D
Ik heb het al eerder geschreven maar dit zijn uiteindelijk toch wel mijn favoriete velgen of ze nu niet of wel onder een X2 staan, ik vind het goed zo 8)
Nog een vraag : welke bouten gebruik ik hiervoor?
Het is goed te zien dat de velgen altijd met conische bouten gemonteerd zijn geweest, op mijn 16V heb ik oog Belfast's en heb ze altijd als met bouten voor CX lichtmetaal gemonteerd...
En dan vergeet ik nog bijna het belangrijkste, vrijdag is het Europeesgelijkvormigheidsattest per aangetekend schrijven toegekomen, nu zal het aanvragen van een Belgisch kenteken geen probleem meer zijn.
CX 25 GTi Turbo '84
CX 22 TRS '88 te koop!
CX 22 RS Break '88
trxke

Berichtdoor Woutosaurus » ma 27 maart, 2017 21:36

Goede slag geslagen dus =D>
Xantia 2.0i SX '93 6101
Fuego GTX automatic '82
Woutosaurus

Berichtdoor Jochem » di 28 maart, 2017 01:50

Er zijn Belfasts met conische bouten en met vlakke bouten met ringen geleverd geweest. Jouw originele velgen zullen met vlakke bouten met ringen bevestigd zitten als het goed is.
GSA Spécial '81 - Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X '93 - Rouge Furio
Xantia 1.8i 16v SX '97 - Rouge Hermes
Xantia 2.0i 16V VSX '93 - Gris Quartz
Ex: BX Chic '91, Saxo 1.4i Sport '98
Jochem
Moderator

Berichtdoor trxke » vr 12 mei, 2017 20:24

Wegens enorme drukte in het bedrijf heb ik te weinig tijd om hier regelmatig iets te posten over de vooruitgang met dit project.
Elk vrij moment ben ik hier mee bezig dus vooruitgang is er wel, echter wel minder dan ik zou willen :(

Nu dus een korte update:
De deurscharnieren van de passagiersdeur zijn gelast en de deurstijl is herspoten, ook is er een andere/betere deur aangehangen.
De scharnieren heb ik gelast op naar mijn persoonlijke mening de beste manier...
De verstevigingsplaat achter het scharnier is naar schatting 2mm dik en is naast de verticale las van de scharnier 3x gepuntlast aan de deurstijl.
Ik heb de verticale lassen van de onderste scharnier (deze zal kompleet los) vlak weg geslepen tegen de scharnier en tot op de deurstijl.
Dit op een breedte van 5à7 mm op de totale hoogte van de scharnier zodat de verstevigingsplaat op die strook dan vrij is.
Vervolgens is de lak op deze plaats met een staalborstel op de slijpmolen weg geborsteld om een proper lasoppervlak te krijgen.
Dan heb ik de scharnier geklemd tegen de verstevigingsplaat en op 2 punten voorlopig gelast, vervolgens de deur gepast en dit was goed.
Daarna is de scharnier verticaal afgelast en is de deur nogmaals gepast en vervolgens heb ik beide scharnieren op dezelfde manier aan de bovenzijde (horizontaal) ook nog gelast.

Ondertussen heb ik ook nog een andere RGX motor gekocht met minder km en op het eerste zicht in merkelijk betere staat van onderhoud.
Het is een motor afkomstig uit een XM van '97, de motor is kompleet met turbo,injectie,HD-pomp,alternator, koelslangen, en versnellingsbak.
Achteraf gezien zijn er wel belangrijke verschillen al is het basisblok (RGX) wel gelijk maar het ondercarter is anders, de turbo aanzuigbuizen zijn anders, net zoals de motorsteunen al is de onderste dan wel weer gelijk.
De versnellingsbak moet ik nog naar kijken maar omdat de koppeling bij deze kabel bediend is denk ik dat deze ook anders is.
De koppakking ga ik voor de zekerheid maar vervangen al zijn hier geen tekenen van zichtbaar dat hier iets mis mee zou zijn.
Alleen al de gedachte om dit achteraf te moeten doen met de motor in de wagen terwijl dit nu zo veel makkelijker kan als de motor er uit is geeft reden genoeg om het nu maar te doen.

Heeft er iemand gegevens van deze motor betreffende de aanhaalkoppels?
Zo weet ik niet op hoeveel koppel de in en uitlaatspruitstuk bouten en de bouten van de turbo moeten gezet worden.
Verder is alle info ivm dit blok welkom, ik vind het zelf niet terug in mijn boeken.

Er is nog een berg werk aan maar ik heb er wel zin in :)
CX 25 GTi Turbo '84
CX 22 TRS '88 te koop!
CX 22 RS Break '88
trxke

Berichtdoor trxke » vr 19 mei, 2017 20:18

Ondertussen heb ik de nodige gegevens voor de motor.
En heb ik de cilinderkop van het vervangend motorblok gehaald, de koppakking was nog prima en het blok is kraaknet in de koelwaterkanalen.
De kop is ondertussen gevlakt en dus kan ik de klepsteelrubbers gaan vervangen en het pakkingsvlak van het onderblok gaan reinigen om dan een nieuwe koppakking te plaatsen.
De nieuwe koppakking met nieuwe bouten ligt al klaar.

Helaas draait de turbo van het vervangend blok te stroef naar mijn zin en heb ik geen goed oog in de turbo van het origineel blok, dus ben ik op zoek gegaan naar een turbo cartridge wat blijkbaar zeer moeilijk te vinden is voor deze turbo, uiteindelijk toch gevonden nu maar hopen of deze ook effectief geleverd word :roll:

Bij het "op tijd zetten" van de motor voor dat ik de kop los maakte, merkte ik dat de pasgaten in de riemwielen niet overeenkomstig waren en dat dit aan de krukaspoulie lag die verdraaid is tov het hart (raar want de originele motor heeft een volle poulie, maar service-citroen schrijft een gedempte poulie voor...).
Dus ook nog even een nieuwe krukas poulie gekocht,samen met nieuwe motorsteunen.
De kostenteller begint nu wel aardig door te slaan :( :shock: maar goed uiteindelijk heb je dan ook wel wat denken we dan maar :D
CX 25 GTi Turbo '84
CX 22 TRS '88 te koop!
CX 22 RS Break '88
trxke

Berichtdoor Alfred- » vr 19 mei, 2017 21:09

Goed werk! =D>
Een grondige aanpak kost nu extra moeite en geld, straks als je dagelijks van de wagen gaat genieten, dan heb je de rust en een zorgeloos plezier dat alles haarfijn in orde is. Deze aanpak zou ook mijn voorkeur hebben.

Voor de turbo cartridge wist ik nog wel een adres in Almere, ik begrijp dat je inmiddels een leverancier hebt gevonden.

Als je de wagen helemaal klaar hebt zou ik eens een TCT-HDi uitwisseling willen voorstellen.
Bedoeld om eens een ervaring uit te wisselen. Ik rijd een HDi-110 break gechipt met bijna hetzelfde vermogen maar met een heel ander motorkarakteristiek. Wat te denken van een maximaal vermogen al bij 3600 toeren?

Heel veel succes met je werkzaamheden.
Ik lees je uitgebreide updates met erg veel aandacht.

Mvg. Alfred.
Xantia break HDi 110+ (2001)

UFO’s bestaan, alleen hun herkomst klopt niet.
Alfred-

Berichtdoor Woutosaurus » za 20 mei, 2017 21:35

Deze gaat straks heerlijk rijden! Kan niet anders.
Xantia 2.0i SX '93 6101
Fuego GTX automatic '82
Woutosaurus

Berichtdoor Albert » za 20 mei, 2017 22:10

Mooi dat jij het zo goed aanpakt. =D>
Drie liter V-zesje (3) en saxo vts.
Albert

Berichtdoor Timo1990 » za 20 mei, 2017 23:09

Top werk inderdaad! Ze hadden op een ander forum wat tips gegeven om de TCT motor zo optimaal mogelijk te laten lopen, wellicht heb jij er ook wat aan. Ik citeer even:

Ik weet uit ervaring dat de TCT prima mooi lopend is te krijgen. Er is alleen een aantal onderdelen die als ze wat minder worden veel invloed hebben:
- Het olieterugslagklepje dat in de carterventilatieslang naar het gasklephuis zit. Dat ding kun je o.a. bij een Mercedes dealer gewoon krijgen voor een paar euro's.
- De DIS-bobine heeft ook niet het eeuwige leven. Gewoon vervangen voor een nieuw exemplaar.
- Dito voor de versterkermodule.
- Idem voor lambdasensor.
- Gasklephuis schoonmaken en de ranzig vette sensoren die daar in zitten vervangen.

Als dat allemaal goed is dan loopt de motor al zo veel mooier dat het vrijwel niet meer uitmaakt welk merk bougies je er in schroeft.
Mijn Citroen foto's & gespotte Citroen's etc.
______
Renault Clio Estate 2017 wit, NK-146-V
Xantia 1.8i SX 1994 blauw, HP-FH-26
Xantia 2.0i VSX TurboCT Break 1996 geel, PP-XR-13
CX 22 TRS 1986 wit, PS-74-KS
BX 16 TZI 1991 wit, ZD-48-VT
Timo1990

Berichtdoor trxke » ma 22 mei, 2017 13:18

Dank voor de reactie's!

Alfred,
dat kunnen we inderdaad eens doen maar eerst is er nog een berg werk aan.
Ik had de auto graag ingeschreven voor 30/6 omdat daarna de inschrijvingstaks en verkeersbelasting verhoogd word maar dat gaat niet lukken.

Timo,
Ik had alles al nieuw liggen voor de ontsteking (bobijn,bougiekabels, module,bougie's en de lambdasonde)
De sensoren in het gasklephuis heb ik niet, maar daar zal ik nog eens naar kijken...

Gisteren de nieuwe klepseals gemonteerd, pakkingvlak onderblok schoongemaakt en de kop gemonteerd met nieuwe kopbouten.

Nu zou ik ook graag de oliekoeler vervangen maar deze blijk nergens meer leverbaar, een oliekoeler van een C4 2.0 16v lijkt mij wel te passen al is deze wel dikker (meer capaciteit).
Iemand nog ideeën ?
CX 25 GTi Turbo '84
CX 22 TRS '88 te koop!
CX 22 RS Break '88
trxke

Berichtdoor citroen26 » ma 22 mei, 2017 19:38

Activa 2.0T 96"
Activa V6 98"
SM carburateur 71"
citroen26

Berichtdoor trxke » ma 22 mei, 2017 19:56

Dank voor de link, maar er zit op dit moment juist dezelfde op de Xm motor( die dus in de Xant gaat komen) maar op de motor die nu nog in de Xant ligt zit een oliekoeler met de pijpjes haaks naar voor.
De slangen zijn dus zo voorzien en de slangen van de Xm passen niet, ik heb dus een koeler nodig met haakse pijpjes.
CX 25 GTi Turbo '84
CX 22 TRS '88 te koop!
CX 22 RS Break '88
trxke

VorigeVolgende

Keer terug naar Algemeen